Zaangażowanie uczniów w wypowiadanie się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, aby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji jest wyzwaniem dla nauczyciela, przeważnie wypowiada się tylko mała grupka uczniów. Nauczyciele często proszą o zabranie głosu uczniów, którzy się zgłaszają, dają pierwszeństwo tym, którzy są najbardziej pewni siebie, ekstrawertyczni i szybcy w myśleniu. Taka sytuacja, jeśli się utrwala, powoduje, że pozostali uczniowie nie angażują się, gdyż liczą na tę stała grupkę zgłaszających się kolegów.

Przedstawię trzy proste sposoby na angażowanie wszystkich uczniów.

1. W parach

Jedną z najprostszych i (prawdopodobnie najczęściej niewykorzystywanych) strategii jest Think-Pair-Share. Pierwszą zasadą tej strategii jest zapewnienie uczniom czasu do namysłu, czyli nieoczekiwanie natychmiastowej odpowiedzi. Po zadaniu pytania nauczyciel ustawia minutnik, by ustawić czas (np. na 30s.), na przemyślenie sprawy indywidualnie i w ciszy. Uczniowie mogą w tym czasie zapisywać swoje pomysły. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili się do swoich sąsiadów i podzielili się swoimi przemyśleniami.

Ta strategia daje każdemu uczniowi szansę w bezpiecznej atmosferze wyrażenia swojej opinii i wysłuchania opinii innych. Wszyscy uczniowie czują większą odpowiedzialność za własne myślenie i dzielenie się z innymi.

Gdy nauczyciel poprosi o wypowiedzi na forum, każdy uczeń będzie do niej przygotowany.

2. Protokół myślenia (rutyny myślenia). Nauczyciel wiesza plakat lub tablicę samościeralną i prosi uczniów, aby wpisywali na niej swoje przemyślenia. Uczniowie mogą wypełniać również protokół w parach, na kartkach.

Np. gdy mają podzielić się wnioskami z przeczytanego tekstu, można ich poprosić o zapisanie: co?, dlaczego?, jakie wnioski?.

Np. gdy rozpoczyna się nowy temat, można poprosić uczniów o zapisanie: wiem; myślę że…; chciałbym się dowiedzieć. Taka strategia porządkuje pomysły i pytania.

Uporządkowanie protokołem pomaga uczniom zabrać później głos na forum klasy.

3. Ciche zaangażowanie (niewerbalne strategie partycypacji)

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali swoje pomysły na karteczkach (lub w Internecie np., na Padlecie, Mentimeterze itp.). Pomysły są wtedy anonimowe, i często łatwiejsze dla uczniów do przedstawienia.

Inna wersja tej strategii, to poproszenie uczniów, aby ustalonymi znakami (lub kolorami) określili stopień zrozumienia przez siebie zagadnienia.

Dzięki tej metodzie wszyscy uczniowie choć niewerbalnie „biorą” udział w dyskusji.

Jeśli uda się zaangażować wszystkich uczniów, to ich wypowiedzi skutkują tym, że czują się wysłuchani i docenieni. Sprzyja to sprawiedliwemu i równemu dostępowi uczniów do głosu, ale także pomaga stworzyć bardziej integracyjną i opartą na współpracy społeczność edukacyjną, w której oczekuje się, że wszyscy będą się uczyć.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Katie Martin z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie