Rzeczywistość, która nas otacza, do niedawna była określana mianem VUCA. Akronim ten dotyczy czterech cech otoczenia, które mają wpływ na nasz sposób pracy to: V – zmienność, U – niepewność, C – złożoność, A – niejednoznaczność. Priorytetem jest tutaj elastyczność, czyli umiejętność przystosowania się do istniejących warunków. Wymaga to czasu, wysiłku intelektualnego i nowych kompetencji.

Czy do podróżowania potrzeba całego worka pieniędzy? A może wystarczy tylko rozejrzeć się wkoło? Nasze małe ojczyzny są często nieodkrytymi lądami, przez które podróżowanie może okazać się wspaniałą przygodą dla nas i naszych uczniów. Wystarczy tylko zrobić krok do przodu, a nogi same poniosą ku tajemniczym światom, pełnym zapachów, smaków i barw. Ale też bogatym w niezwykłe historie samych mieszkańców. Tych, których znamy i tych, którzy byli przed nami.

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Dlatego szacunku dla otaczającego nas świata warto uczyć dzieci od samego początku.

Mogłoby się wydawać, że umiejętność odpoczywania jest wrodzona, dana wszystkim ludziom tak jak zdolność do oddychania. Okazuje się, że nic bardziej mylnego. Wielu z nas nie potrafi oderwać się od natłoku obowiązków, z którymi zderza się w codzienności.

Spacerowanie pomaga w myśleniu a urlopowy wypoczynek pomaga regenerować siły i służy pogłębionej refleksji. Nic-nie-robienie jest bardzo potrzebne. By odpocząć od zadań, zobowiązań, pilnych projektów. Jeśli nie można dłużej, to przynajmniej "wyrywać życiu" krótkie chwile. Uczę się trudnej sztuki wypoczynku...

Są wakacje. Leżę na kamienistej plaży w Czarnogórze. Od kilku dni parzę sobie stopy białymi, gładkimi kamieniami. W pewnej chwili uświadamiam sobie, że doskonale nadawałyby się do pisania po nich. Zbieram je do pudełka. Tyle, ilu mam uczniów i kilka zapasowych. Za miesiąc - w dzień rozpoczęcia roku - uczniowie znajdują je zapakowane w kolorową bibułkę, z napisem “Witaj w 1. klasie!”. Po roku, na zakończenie 1.klasy, gdy się rozstajemy, niektórzy nadal będą nosić je w piórnikach.

Mózg to najbardziej złożona struktura naszego organizmu i jeden z najważniejszych narządów. Jego zadaniem jest analizowanie bodźców, które docierają do naszego ciała oraz wysyłanie sygnałów do efektorów, które powinny odpowiednio zareagować na odbierane bodźce. Mózg koordynuje także pracę wszystkich narządów wewnętrznych, przyśpieszając lub spowalniając ich działanie, w zależności od danej sytuacji. Jest to również narząd, który odpowiada za uczenie się, analizowanie danych, kojarzenie, wyciąganie wniosków i zapamiętywanie. Uczenie się jest procesem aktywnym, w trakcie którego dochodzi do wielu zmian w mózgu osoby uczącej się. Dlatego, powinniśmy dobrze poznać budowę i funkcjonowanie mózgu, aby wykorzystywać w pełni jego potencjał do nauki nowych wiadomości i umiejętności.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie