Szkoła Dobrostanu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Szkole Dobrostanu Fundacji Szkoła z Klasą ważne są prawdziwe relacje, oparte na zaufaniu. Liczy się też dbałość o małe rzeczy, które dużo znaczą: od uważnego wysłuchania odpowiedzi na pytanie "jak się masz?", po chwile nieskrępowanej radości robienia czegoś wspólnie, w przyjemnej atmosferze. Dobrostan oznacza też dawanie sobie, nauczycielom i nauczycielkom, ale też uczniom i uczennicom, przestrzeni na zatrzymanie się, refleksję, przyzwolenie na gorsze dni i trudne momenty, dzielenie się inspiracjami i energią. Dobrostan to też udzielanie sobie nawzajem wsparcia. Szkoła nie jest samoistną wyspą, a my w Fundacji Szkoła z Klasą jesteśmy dla Was, bo zależy nam na edukacji, nauczycielach i nauczycielkach, uczniach i uczennicach.

Zachęcamy Was do zastanowienia się: co możecie zrobić dla siebie w codzienności szkolnej, żeby zmiana w Was, nawet ta niewielka, zmieniała też codzienność Waszych klas kropelka po kropelce? Zachęcamy do zadania sobie pytania: jakie szkolne wspomnienie czy wydarzenie, ładuje twoje baterie, daje ci energię i sprawia, że łatwiej jest ci radzić sobie z przeciwnościami: ważna rozmowa, rysunek ucznia, uśmiech drugiego nauczyciela? Złap tę chwilę i pobądź w niej, zatrzymaj ją. Kontakt z takimi wspomnieniami dodaje sił.

Czasem, by poczuć się dobrze lub wzmocnić swój dobrostan, potrzebujemy nie wyciszenia, ale energii, koloru, faktur, zapachów czy dotyku. Przydatne okazać się mogą proste narzędzia, takie jak piłeczki sensoryczne, o których zapominamy, gdy dzieci idą z przedszkola do szkoły. Kolorowe, fantazyjne, o różnych strukturach – do zabawy i (auto)masażu, służącego autoregulacji. Proste i tanie rozwiązanie, służące wielu różnorodnym celom. Korzystając z nich puśćcie wodze wyobraźni, dajcie się ponieść radości i przypomnijcie sobie swoje zabawy z piłką z dzieciństwa. Sięgajcie po nie w różnych nieoczywistych momentach Waszej codziennej pracy. Pamiętajcie, by zadbać o siebie, bo nie ma dobrostanu dzieci i młodzieży bez Waszego dobrostanu w szkole.

To zaproponowałyśmy Wam podczas naszego wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023. Zachęcamy Was i zapraszamy do Fundacji Szkoła z Klasą, w której przygotowujemy materiały profilaktyczne i edukacyjne i mówimy o roli szkoły jako ważnego gracza w temacie zdrowia psychicznego i dobrostanu. Więcej informacji o naszych programach znajdziecie na naszej stronie: www.szkolazklasa.org.pl

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Marta Puciłowska jest wiceprezeską Fundacji Szkoła z Klasą, kulturoznawczynią, tłumaczką ustną, trenerką i nauczycielką. Współautorka raportu Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczyciele (2021), współtwórczyni Szkoły Dobrostanu, kompleksowego programu wspierania zdrowia psychicznego w szkole. Agnieszka Chmielecka jest Dyrektorką Programową Fundacji Szkoła z Klasą. Od ponad 15 lat tworzy, koordynuje i konsultuje projekty społeczne, edukacyjne i monitoringowe. Autorka programów edukacyjnych, m.in. "Weź kurs na wielokulturowość" i "Lekcje o prawach człowieka". Trenerka i ekspertka w obszarze praw człowieka, przeciwdziałania dyskryminacji, kompetencji międzykulturowych, realizacji działań publicznych/społecznych. Współautorka podręcznika "Wokół dyskryminacji" (PRKE, 2018), interaktywnego e-podręcznika trenera "Weź kurs na wielokulturowość (HFPC, 2011) i scenariuszy zajęć m.in. na potrzeby "Tygodnia Konstytucyjnego".

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie