Lekcje w terenie: odznaki turystyczo-krajoznawcze w edukacji

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Turystyka i krajoznawstwo w szkolnej praktyce to wciąż niedocenione „dziecko”. Dla jednych konieczność, dla drugich być może fanaberia. W rękach nauczyciela może być jednak świetnym narzędziem umożliwiającym poznanie historii, krajobrazu, przyrody, kultury, gospodarki – i niemal każdej innej dziedziny życia – w sposób wieloaspektowy, pożyteczny, zindywidualizowany. Współczesna turystyka i krajoznawstwo mogą być sposobem poznawania świata, przyrody, ludzi, kultury, a ponadto daje możliwość relaksu, regeneracji zdrowia.

Ponieważ od lat wokół turystyki stworzono całą obudowę metodyczną, warto jest korzystać z gotowych rozwiązań, które proponują choćby Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze lub inne organizacje turystyczne. System odznak turystyczno-krajoznawczych ma w założeniu służyć rozwojowi zainteresowań krajoznawczych, kultury fizycznej i kultury szeroko rozumianej turystyki. Ponieważ turystyka i krajoznawstwo obejmują szerokie spektrum – to samo odzwierciedla paleta odznak – jakie znaleźć można na stronie: www.msw-pttk.org.pl.

Odznaki podzielone są na:

  • odznaki turystyki kwalifikowanej
  • odznaki krajoznawcze
  • odznaki dla dzieci i młodzieży
  • odznaki dla młodzieży i dorosłych
  • odznaki klubowe
  • odznaki kadry PTTK

Do odznak turystyki kwalifikowanej zaliczamy wszystkie odznaki związane z realizacją turystyki wymagającej odpowiednie przygotowanie sprzętowe – oraz dotyczące kompetencji i kwalifikacji. Do odznak krajoznawczych zaliczamy wszystkie dotyczące ciekawych miejsc, zainteresowań, rocznic itd. – tutaj zakres możliwości jest nieograniczony – przykładowo: od odznaki Śladami Janusza Korczaka (tematyczne), poprzez Miłośnika Ogrodów Zoologicznych (ekologiczne), aż do Szlakiem zamków, pałaców i dworów Mazowsza (historyczne). W każdym regionie kraju jest dostępna podobnie szeroka oferta.

Regulaminy odznak dostosowane są także do wieku odbiorców – oraz ich możliwości. Obok odznak dla osób z niepełnosprawnością mamy także te, skierowane do dzieci – każda z nich jest do zdobycia na wspólnym klasowym, rodzinnym spacerze.

Odznaki zdobywa się poprzez realizację ich wymagań i ich dokumentację w kronice wyprawy – sam fakt tworzenia kroniki jest świetnym narzędziem rozwijającym dziecko (od najmłodszego do najstarszego – bo obok umiejętności zbierania informacji – potrzebne są także umiejętności: syntezy, opisu, prezentacji, i wiele innych). Potwierdzenia dokonywane są poprzez zbieranie pieczątek, biletów, rysunek, zdjęcia, potwierdzenia kadry PTTK, ZHP. nauczycieli.

Odznaki weryfikowane i przyznawane są przez Referaty Weryfikacyjne PTTK – znajdujące się niemal w każdym Oddziale PTTK – i wówczas stanowić mogą doskonały element wzmocnienia żetonowego, docenienia, budowania poczucia własnej wartości i pozycji w grupie osób zaangażowanych w ich zdobywanie.

Regulaminy odznak są też niemal gotowymi pomysłami na lekcje, spacery, wiele z nich posiada wymienione i opisane obiekty, które należy odwiedzić, by zdobyć daną odznakę. Będą zatem także doskonałym narzędziem dla nauczycieli, którzy pragną rozwinąć, uatrakcyjnić swoje zajęcia lub zwyczajnie poszukują pomysłu lub wzmacniacza dla prowadzonych przez siebie projektów. Więcej informacji dla zainteresowanych - w tym nagraniu z Akademii Młodego Superbelfra:

O wątku lekcji w terenie możesz więcej poczytać w Edunews.pl:

 

Notka o autorze: Radosław Potrac jest pedagogiem specjalnym – terapeuta, dogoterapeuta, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego – archeolog podwodny, historyk, nauczyciel WDŻ i informatyki. Pedagog, wychowawca od ponad 25 lat. Nauczyciel dyplomowany. Swoją przygodę z edukacją przedreptał przez wszystkie etapy edukacji – od żłobka do szkoły wyższej. W pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą stawia na nowoczesne technologie oraz wykorzystanie informatyzacji, a także edukację w naturze z elementami ekologii. Realizator i współautor merytoryczny programów inżynieryjnych dla dzieci (Katalyst Engeenering – Ogarnij inżynierię i inne). Prezes SKKT PTTK DREPTAKI (najlepszy SKKT w latach 2014- 2018, Organizator Godny Polecenia PTTK dwukrotnie, Odznaka Honorowa Za Zasługi dla Turystyki, brązowa Honorowa Odznaka PTTK) od 19 lat oraz prezes Stowarzyszenia Gwara Warszawska. Sekretarz Oddziału Stołecznego PTTK od 2013.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie