Posprzątaj po sobie!

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy wyobrażamy sobie taką sytuację, że po każdych zajęciach uczniowie biorą do ręki szczotki, szmaty, mopy, ściereczki i dokładnie sprzątają swoją salę, a potem odpowiednią część wspólną szkoły. Nieprawdopodobne, prawda? Sandepid zaraz przesłałby do szkoły nakaz zaprzestania takich działań w trosce (sic!) o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, a jeszcze wcześniej rodzice wywieźliby z niej dyrektora/kę szkoły na taczce. Ciekawe, że to zupełnie zwyczajna praktyka w japońskich szkołach…

Sprzątanie po sobie to kara? A może przygotowanie do samodzielnego życia? Czy uczymy tego nasze dzieci w domach? Czy nie powinniśmy tego uczyć (na poważnie) także w szkołach? W niektórych szkołach w Japonii dzieci poświęcają 20 minut codziennego czasu zajęć na sprzątanie klasy i szkoły. Obowiązki takie mają na przykład uczniowie drugich klas w Szkole Podstawowej Azabu w Tokyo (stolicy Japonii, jeśli ktoś nie wie). Nie traktują tego jako przykry obowiązek – raczej jako formę zabawy. Uczą się w ten sposób odpowiedzialności za wspólną przestrzeń, która przecież… należy do nich! (o tak, to kolejne obrazoburstwo, bo przecież szkolna przestrzeń w Polsce należy do… osób sprzątających…, które w dodatku mają przecież… decydujący głos o ustawieniu ławek w sali lekcyjnej).

Lepiej jest posprzątać po sobie ponieważ to jest nasza przestrzeń – uczennica klasy 2 szkoły Azabu

Idźmy za ciosem… W tej samej szkole, o zgrozo!, uczniowie zajmują się także wydawaniem posiłków. No to jeszcze bardziej niepojęte - już widzę pracowników Sandepidu łapiących uczniów za ręce i badających czy nie ma na nich zarazków, bo przecież mogliby spowodować w szkole EPIDEMIĘ!!! No i oczywiście sprzątają po posiłkach po sobie… Krótko ujmując: po prostu uczą się życia.

Ja chcę takich szkół także w Polsce!

Ten film może być szokiem dla rodziców. Dzieci w zasadzie wszędzie są takie same – uwielbiają zabawę. Może takie sprzątanie jest całkiem edukacyjne i jeszcze wartościowe wychowawczo? Zobaczmy:

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie