Hej, przygodo!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Maj i czerwiec to miesiące, w czasie których wielu wychowawców decyduje się na klasowe wyjazdy. Choć część z nich stara się dopasować program do indywidualnych potrzeb uczniów, sami zainteresowani nie wykazują dużego optymizmu. Często można usłyszeć, że wycieczki szkolne są – po prostu – nudne.photo: sxc.hu

Niestety, nadal zdarza się, że uczniowie nie mają możliwości, aby zdecydować, gdzie chcieliby spędzić czas z rówieśnikami. Argumentuje się to niezbyt trafnymi wyborami dzieci: przecież na wycieczce trzeba zwiedzać, uczyć się, poznawać. O ile z tym stwierdzeniem mogę się zgodzić, nie rozumiem, dlaczego czynności te są niemożliwe do realizacji podczas spaceru po mieście czy weekendu w mniej znanych miejscowościach. Czy pogoń „od muzeum do muzeum” rzeczywiście kształtuje pożądane postawy?

W szóstej klasie, w ramach nagrody, pojechaliśmy do Warszawy. Wszyscy byli pobudzeni, nie mogąc się doczekać odwiedzin stolicy. Długa podróż nikogo nie przerażała: dwa dni w sercu Polski, niewyobrażalna atrakcja! Potrzebne było kilka godzin, aby zrozumieć, że – mimo tego, iż nasza wychowawczyni była „najlepsza na świecie” – wycieczka okaże się porażką. Maraton, który nam zafundowano: bieganie od jednego budynku do drugiego, byle szybciej, byle sprawniej, byle więcej zwiedzić, okazał się abstrakcją. Im więcej widzieliśmy, im tempo było szybsze, tym w naszych głowach zostawało mniej wiadomości. Pojawiały się natomiast zmęczenie, irytacja i złość.

Kolejną „wycieczkową” blokadą jest cena – często aspekt decydujący o tym, ilu uczniów spędzi czas w gronie rówieśników. Niestety, równie często nauczyciele zapominają o tym fakcie. Przykładem takiego działania jest wycieczka uczniów szkoły podstawowej, którzy wybierają się na jeden dzień do oddalonej o dwieście siedemdziesiąt kilometrów miejscowości. Wiele godzin spędzonych w autobusie po to, aby zobaczyć dwa muzea, fontannę i pomniki. Atrakcje (nie)warte 180 zł. Na szczęście, garstka dzieci (9 osób) będzie miała okazję zwiedzić popularne miasto, opowiadając później o wycieczce rówieśnikom.

Moje zdziwienie było ogromne – na szczęście w pozytywnym tego słowa znaczeniu – gdy ostatnio usłyszałam wypowiedź nauczycielki: „Podczas dwudniowej wycieczki uczniowie współorganizują pobyt. Ja odpowiadam za część edukacyjną – oni wybierają to, co ich relaksuje, na co mają ochotę.” Wreszcie ktoś zrozumiał i przekazuje dalej prawdziwą ideę wycieczki. Wreszcie – po tylu latach nauki – miałam możliwość poznania takiej wersji.

Nauczyciele (a przynajmniej część, której dotyczy ta historia) powinni zrozumieć (sami, za pomocą rodziców lub dzieci), że jedyną atrakcję wycieczek szkolnych nie jest edukacja. Uczniowie, po miesiącach ciężkiej pracy, chcą odpocząć, zintegrować się, spędzić miło czas. Czy te cele rzeczywiście są niemożliwe do połączenia?

Notka o autorce: Sandra Walecka prowadzi własny blog poświęcony tematyce edukacyjnej – Edukacja z piątej strony. Polecamy!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie