O wielu inteligencjach w klasie szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyNie wszystkie dzieci w klasie są takie same - różnice są dostrzegalne gołym okiem. Różnią się także stylemi uczenia się, są bowiem w różny sposób inteligentne, niekoniecznie tylko językowo, czy matematyczno-logicznie. Niestety, nauczyciele starają się narzucać całej klasie styl uczenia się, który im jest najbliższy. Cierpią na tym ci, którzy potrafią i lubią się uczyć inaczej niż nauczyciel.
 
Teoria Howarda Gardnera o wielorakich inteligencjach ma już kilkadziesiąt lat i przez wielu pedagogów jest uznawana za najważniejsze odkrycie pedagogiczne w XX wieku. Mimo tego szkoła funkcjonuje często tak, jakby nadal był wiek XIX, zaś funkcją szkoły wypuszczenie na rynek pracy osób, które będą potrafiły czytać, pisać, liczyć i rozumieć instrukcje potrzebne do realizacji Wielkich Zadań w fabrykach. Konsekwencją tego ciągle jest uznawanie tych uczniów, którzy sobie nie radzą z matematyką lub językami, za gorszych jakościowo od innych. W efekcie często bywa tak, że uczniowie ci czują się niejako naznaczeni swoją edukacyjną "odmiennością", co rzutuje na ich dalsze losy na ścieżce kariery. 
 
To podejście należy zmienić. Jest o tym przekonana Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, członek Grupy Edukacyjnej XXI, z którą rozmawiamy o wielorakich inteligencjach w szkolej klasie. Każde dziecko ma w sobie geniusza i każde ma szansę rozwinąć tkwiące w nim talenty. Oczywiście jeśli w szkole trafi na właściwą osobę, która pomoże mu rozwinąć się, a nie zepchnie do kąta, uważając, że nie pasuje ono do jej koncepcji nauczania. 
 
{mp3}wieleinteligencji{/mp3}
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie