Młoda Polska (niezbyt) przedsiębiorcza?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
przedsiębiorczość Dariusz Żuk jest prezesem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, które wspomagają studentów i absolwentów pragnących założyć własną firmę. Mimo, że istnieją rozmaite źródła finansowania i wsparcia, młodzi ludzie niezbyt garną się do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. Dzieje się tak co najmniej z kilku powodów.
 
Młodzi Polacy szturmują uczelnie wyższe, a liczba studentów na modnych kierunkach z nazwą zawierającą słowa „ekonomia” i „zarządzanie” stale rośnie. Niestety, nie przekłada się to wcale na wzrost liczby młodych przedsiębiorców. Tylko 2% absolwentów po odebraniu dyplomu magistra decyduje się na pracę na własny rachunek. Przeraża ich brak kapitału początkowego, trudna do przebrnięcia biurokracja oraz strach przed ryzykiem. Według Dariusza Żuka, to smutne, gdyż młodzi Polacy posiadają bardzo duży przedsiębiorczy potencjał – aż połowa z nich chciałaby założyć firmę, ale nie decyduje się na ten krok.

Według prezesa AIP istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Winny jest brak odpowiedniej edukacji przedsiębiorczości oraz pozytywnych wzorów przedsiębiorców, których firmy odniosły sukces. W szkołach nikt nie stawia dzieciom za wzór posiadaczy własnych firm. Promuje się za to wszelkie inne zawody, które są związane przede wszystkim z pracą na etacie. Poza tym, strasze pokolenie, wychowane po części w poprzednim systemie politycznym, przestrzega młodych ludzi przed ryzykiem i wysiłkiem związanym z prowadzeniem firmy. Dla wielu osób praca na etacie to najłatwiejszy i najbardziej pożądany system zatrudnienia. Innym ważnym czynnikiem jest lęk przed binzesową porażką, która traktowana jest jako coś negatywnego, a nie jako okazja do życiowej nauki procentującej w przyszłości. Wielu młodych przedsiębiorców nie chce pogodzić się z możliwym upadkiem swojej firmy i bardzo mocno przywiązuje do własnych pomysłów, a przez to traci rynkową elastyczność.
 
Posłuchajmy wywiadu z Dariuszem Żukiem przygotowanego na potrzeby realizacji projektu Fundacji Teraz Edukacja "Własność prywatna w epoce Internetu i globalizacji", nad którym patronat objął Minister Skarbu Państwa Aleksander Grad. 
 
{mp3}wlasnosc2_wywiad{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie