Budujmy społeczne środowisko oświatowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyJeśli chcemy wskazać człowieka z kompetencjami do samodzielnego kierowania oświatą, to trzeba stwierdzić: nie ma takiej osoby. Procesy edukacyjne są zbyt złożone, aby w tej dziedzinie ktoś mógł dysponować kompetencjami totalnymi. Jest tak, że wiele osób angażuje się w edukację z różnych pozycji społecznych i z różnych perspektyw tworzy różne typy edukacyjnej „eksperckości”.
 
Każdy z tych typów widzi sprawę edukacji trochę inaczej, każdy reprezentuje inne interesy edukacyjne, powołuje się na inne argumenty w kwestiach oświatowych, zwraca uwagę na ich inne wymiary. Jeśli tak, to trzeba uznać, że jedynie spotkanie ze sobą owych zróżnicowanych typów edukacyjnej eksperckości i zetknięcie perspektyw, interesów, stanowisk i argumentów jakie one reprezentują, daje szansę na nieuproszczoną wizję edukacji.

Wychodząc od takiego założenia zorganizowany został pierwszy cykl Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego, który dotyczył kwestii stanu i rozwoju edukacji matematyczno – przyrodniczej w Polsce. Wspólne debatowanie ludzi w różny sposób zaangażowanych w sprawę edukacji było finansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Unii Europejskiej (UDA – POKL.04.01.01. – 00 – 180/08 – 00). Doprowadziło ono do powstania społecznego raportu o edukacji w Polsce, który oprócz diagnozy naszego oświatowego status quo, zawiera wspólnie wynegocjowaną wizję odmiany polskiej szkoły (wraz ze wskazaniem mechanizmów blokujących jej realizację).

Ów Raport należy zatem potraktować jako początek, otwarcie drogi do tworzenia się społecznego środowiska oświatowego w Polsce i społecznej wizji polskiej edukacji, a nie jako skończoną i całościową propozycję gotową do wdrożenia (czyli narzucenia wszystkim).

Myślę, że nadzieją wszystkich uczestników gdańskich debat jest to, aby ów Raport stał się inspiracją do organizowania kolejnych debat edukacyjnych w całym kraju, czyli do dalszego wspólnego namysłu nad naszą szkołą, a z tym także do tworzenia wewnętrznie zróżnicowanego, ale silnego, społecznego lobby edukacyjnego, którego głos w sferze publicznej nie mógłby być lekceważony. Właśnie dzięki portalowi Edunews.pl mają Państwo szansę zapoznać się całością tego interesującego i ważnego dokumentu. Wystarczy kliknąć tutaj (PDF).

Notka o autorze: dr Piotr Zamojski jest Przewodniczącym Rady Programowej Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego i pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie