Osiem zasad istotnych w pracy nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co powinni w swojej pracy zwracać uwagę nauczyciele? Jak mogą badać to, czy uczą efektywnie, czy rzeczywiście uczniowie korzystają z ich pomocy. Czy w ogóle muszą zajmować się ewaluacją swojej pracy? Tak, powinni, a co więcej, powinni starać się spojrzeć na swoje nauczanie oczami swoich uczniów.fot. Fotolia.com

John Hattie jest profesorem Uniwersytetu Melbourne w Australii, na którym pełni funkcje dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych Melbourne. Jest też twórcą koncepcji Visible Learning (Widocznego Uczenia się), od nazwy projektu badawczego, w którym wraz ze swoim zespołem przez 15 lat analizował badania naukowe z zakresu edukacji, jakie pojawiały się w różnych krajach świata (ponad 800 metaanaliz i 50 tysięcy mniejszych badań). Interesowały go różne strategie i działania podejmowane w nauczaniu, zwykle w dążeniu do poprawy wyników. Wyniki analizy ułożył na jednej skali, aby w ten sposób zbadać, co tak naprawdę ma wpływ na osiągnięcia uczniów.

Z badań Hattiego wynika, że ta idealna sytuacja - widoczne uczenie się - występuje wówczas, gdy nauczyciele widzą proces nauczania oczami swoich uczniów i pomagają uczniom stawać się nauczycielami samych siebie, czyli lepiej, skuteczniej uczyć się.

Wśród czynników, które mogą mieć największy wpływ na osiągnięcia ucznia w nauce, znalazły się:

  • samoocena,
  • ewaluacja formatywna ucznia,
  • odpowiednie komunikowanie się nauczyciela z uczniem (ang. teacher clarity),
  • wzajemne nauczanie, dialog (ang. reciprocal teaching),
  • informacja zwrotna (ang. feedback),
  • relacje nauczyciela z uczniem,
  • strategie metakognitywne („myślenie o czyimś myśleniu“),
  • samowerbalizacja (zadawanie sobie pytań),
  • rozwój zawodowy nauczyciela oraz
  • nauczanie problemowe (ang. problem-solving teaching).[1]

Ponieważ prof. Hattie sukcesywnie uzupełnia listę czynników wpływających na uczenie się, jaj aktualna wersja (2009) wygląda już nieco inaczej i można ją znaleźć na stronie: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/.

Zapraszamy na film z polskimi napisami, w którym John Hattie zwraca uwagę na 8 fundamentalnych zasad w pracy nauczyciela:

Więcej na temat widocznego uczenia się można dowiedzieć się na stronie internetowej visible-learning.org.

[1] Hattie, John (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. NY: Routledge. p. 392. ISBN 978-0-415-47618-8.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie