Czy korepetycje są potrzebne?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od dwóch do czterech godzin tygodniowo – tyle czasu przeciętnie poświęca polski uczeń na zdobywanie lub utrwalanie wiedzy na zajęciach dodatkowych. Z badania przeprowadzonego przez firmę Librus wynika, że ponad 70% ankietowanych dzieci chętnie uczęszcza na korepetycje. Powód? Poprawa ocen, poszerzanie wiedzy, a nawet moda, ponieważ „na korki chodzi kolega”.photo: istockphoto.com

Chcesz być na topie? Zapisz się na korki

Dawniej były powodem wstydu i kompleksów. Dziś są wpisane w codzienny plan lekcji niemal połowy polskich uczniów jako dodatkowa forma edukacji, ciekawe doświadczenie i sposób spędzania czasu z rówieśnikami. Aż 71% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym biorących udział w badaniu przyznało, że chętnie uczęszcza na korepetycje. Najbardziej popularnymi przedmiotami edukacji pozaszkolnej są matematyka (62%) i język angielski (50%). Co piąty uczeń uczęszcza na dodatkowe lekcje chemii lub fizyki, a co dziesiąty historii i geografii. Rodzice również nie wyobrażają już sobie edukacji swoich dzieci bez zajęć pozaszkolnych. Indywidualne podejście do ucznia sprawia, że zrozumienie materiału jest łatwiejsze, dzięki czemu wyniki sprawdzianów i egzaminów są lepsze. Na decyzję 44% rodziców o wysłaniu dziecka na korepetycje wpływa zbyt szybkie tempo nauki na lekcji. Niespełna 30% deklaruje, że powodem jest potrzeba lepszego przygotowania do egzaminów i poprawienia ocen na koniec roku szkolnego lub chęć poszerzania wiedzy zdobytej na lekcji (26%).

Wykres 1. Opinie uczniów i rodziców dotyczące korepetycji: Czy korepetycje są potrzebne? Źródło: Opracowanie na podstawie wyników badania firmy Librus

Korepetycje ciągle popularne

Z sondażu wynika, że potrzebę uczęszczania na dodatkowe zajęcia najczęściej sygnalizuje rodzic. Ponad połowa ankietowanych rodziców zauważa trudności w nauce oraz słabe wyniki na egzaminach i sprawdzianach, ale także umiejętności i zainteresowania dziecka, które warto rozwijać poza szkołą. Co ciekawe, chęć uczęszczania na tak zwane korki coraz częściej deklarują sami uczniowie (71%). Najmniejszą grupę stanowią w tym przypadku nauczyciele. Jedynie 3% pedagogów zgłasza rodzicom potrzebę uzupełnienia braków dziecka w nauce, a niespełna 1% zauważa wyjątkowe umiejętności ucznia. Sondaż Librusa wykazał również, że według uczniów i rodziców najlepszym korepetytorem jest nauczyciel danego przedmiotu. Wybór najczęściej pada na pedagoga spoza szkoły dziecka lub studenta.

Wykres 2. Decyzje uczniów i rodziców dotyczące wyboru korepetytora. Źródło: Opracowanie na podstawie badań firmy Librus.

W badaniu firmy Librus wzięło udział ponad 623 rodziców i 2045 uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całego kraju. Ankieta została przeprowadzona za pośrednictwem systemu dziennika elektronicznego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie