Pojawianie się ognisk chorób, którym można zapobiegać dzięki szczepieniom, zagraża wieloletnim postępom w ich eliminacji – ostrzegają WHO, UNICEF i GAVI podczas Europejskiego i Światowego Tygodnia Szczepień. Szerząca się od dłuższego czasu dezinformacja i powstające przy okazji różne teorie spiskowe, wzrost liczebności populacji, kryzysy humanitarne i cięcia finansowe w budżetach pozostawiają miliony dzieci, młodzieży i dorosłych w realnym niebezpieczeństwie.
Jak książeczki uczą rozmawiać?
Wystarczy kilka miesięcy życia, by dziecko zaczęło korzystać z książek – nie jako czytelnik, ale jako uczestnik pierwszych „rozmów”. Nowe badanie zespołu BabylabPAN pokazuje, że wspólne oglądanie książeczek nie tylko zacieśnia więź z rodzicem, ale też realnie wspiera rozwój językowy niemowląt. I to zanim padnie pierwsze słowo.
Szkoła, która zaczyna się od zaufania. Spotkanie z islandzką edukacją
Wystarczyło kilka minut, by poczuć, że znajduję się w skandynawskiej szkole – takiej, które znałam dotąd z Norwegii, Szwecji czy Finlandii. Nie chodzi o to, że coś jest lepsze lub gorsze – po prostu inne. Inne podejście, inne priorytety, inny sposób organizacji codziennego życia w szkole.
Przestrzeń ma znaczenie. Czy poprawi relacje uczniów ze szkołą?
"Uczenie jest trudne. Nie da się uczyć. Nie udaje się życie" – mówią uczniowie w badaniu „Przestrzeni klas szkolnych” przeprowadzonym przez Centrum Nauki Kopernik. Towarzyszą im senność, brak komfortu, a nawet depresyjność i zniechęcenie. Także badania międzynarodowe TIMSS, wskazują krytycznie niskie poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły oraz bardzo niskie poczucie pewności co do efektów własnej nauki.
Jak podejść do nowej/starej przyrody?
To wiedza o rozwoju dziecka, nabyta podczas pięciu lat studiów pedagogicznych, oraz pierwsze doświadczenia nauczycielskie uczyniły ze mnie – biologa, rzecznika nauczania przyrody w szkole podstawowej. Od ponad trzech dekad pozostaję wierny poglądowi, że w klasach 4-6 potrzebny jest przedmiot poświęcony całościowemu poznawaniu świata, bowiem dzieci na tym etapie rozwoju nie są jeszcze zdolne do rozumienia aparatu pojęciowego poszczególnych nauk przyrodniczych. To jest w ich życiu czas gromadzenia różnorodnych, niekoniecznie uporządkowanych informacji i doświadczeń, nauki samodzielnego działania, kształtowania się zainteresowań, a także intensywnego rozwoju społecznego. W sumie – z perspektywy szkolnej i pedagogicznej, niezbędny okres przygotowawczy do późniejszego systematycznego zgłębiania różnych dziedzin wiedzy. Zupełnie słusznie na tym właśnie etapie, po klasie szóstej, przez pierwsze dwie dekady XXI wieku kończyła się w Polsce edukacja podstawowa.
Dlaczego uczniowie nie proszą o pomoc — i jak to zmienić?
Wielu uczniów potrzebujących pomocy w procesie uczenia się, nie prosi jednak o pomoc. Wolą ukryć się ze swoim problemem niż poprosić o pomoc. Dla wielu z nich proszenie o pomoc jest jak przyznaniem się do porażki, a szkoła nie lubi porażek, oczekuje bez wysiłkowego sukcesu.
Sekret tkwi w różnorodności. Jak wykorzystać w edukacji różnice między kulturą Wschodu a Zachodu?
Czy wiesz, że uwarunkowania kulturowe w istotny sposób wpływają na postrzeganie dobrego życia? Szczególnie wyraźne różnice widoczne są między kulturami Wschodu i Zachodu. Poznanie różnic może być punktem wyjścia do poszukiwania inspiracji, które możemy wykorzystać w naszej praktyce edukacyjnej.