Jak wspomagać innowacyjne myślenie uczniów? Na przykład z pomocą TRIZ, czyli Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań, nazywanej także technologią umiejętności radzenia sobie w skomplikowanych sytuacjach. Jest to systematyczny zespół procedur oraz narzędzi kreowania innowacji, których celem jest wyeliminowanie żmudnego procesu „prób i błędów” na rozwiązanie każdego problemu.fot. Fotolia.com

(C) Edunews.pl

Z jednego z niedawnych badań wynika, że uczniowie lubią się uczyć, ale nie lubią chodzić do szkoły. Dość niepokojące... To powinno nas skłonić do zastanowienia, czy nie powinniśmy poszukiwać nowych metod i technik uczenia, żeby uczniom chciało się przychodzić do szkoły i tu właśnie zdobywać wiedzę. O tym, jak dążyć do tej zmiany rozmawiano podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ (Warszawa, 3-4 lipca 2014).

Na edukację w Polsce oddziałują takie same trendy jak na szkolnictwo w innych krajach zachodnich. Wcześniej czy później nowe idee i metody dotrą także do naszego kraju. Co będzie wpływało na edukację i metody kształcenia za rok, za dwa, za pięć lat? Jak może zmienić się środowisko edukacyjne?© Edunews.pl

Prezentujemy pierwszy z nagranych materiałów wideo z konferencji INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? Polska szkoła po PISA 2012 – jaka jest (tak naprawdę) i skąd to wiemy? Jakie są stare i nowe wyzwania stojące przed szkołami w naszym kraju?© Edunews.pl

Jakiej szkoły, jakiego uczenia się potrzebują dzisiejsi uczniowie, albo szerzej – osoby uczące się? Nad tym pytaniem głowi się wielu badaczy. Tymczasem, gdy oni się zastanawiają nad problemem, pojawił się już kilka lat temu bardzo silny nurt w edukacji – blended learning, zazwyczaj tłumaczone na polski jako edukacja / uczenie mieszane, hybrydowe albo zróżnicowane. Czym jest? O tym już za chwilę.fot. © Edunews.pl

Dr Jacek Francikowski na łamach serwisu edunews.pl przytoczył rekomendacje IBE dotyczące wyposażenia szkolnych pracowni. Uważa, że proponowany sprzęt nie jest nowoczesny. Ma rację. Jednak rekomendacje dotyczyły minimalnego wyposażenia pracowni, które pozwoli realizować podstawę programową i rozwijać umiejętność pracy metodą badawczą. Tak jak autor artykułu uważamy, że warto rozmawiać o tym, czym powinny stać się w przyszłości szkolne laboratoria.fot. Fotolia.com

Czy w ciągu tygodnia można pokazać uczniom techników na czym będzie polegała ich przyszła praca? "Staramy się, aby młodzi ludzie podczas praktyk rzeczywiście poczuli się jak w firmie czy przedsiębiorstwie. Obowiązuje ich ośmiogodzinny czas pracy, obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a każdy z nich ma konkretne zadanie do wykonania, z którego jest rozliczany." – mówi Anna Tatarska, kierująca zespołem ds. merytorycznej obsługi praktyk w laboratoriach w ramach projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.fot. © dobocom

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie