Analizując od lat zmiany nie tylko zachowań generacji dzisiejszych uczniów, ale przede wszystkim zjawiska i prognozy ekspertów, podjąłem się próby zdefiniowania kilku pojęć związanych z edukacją. Na naszych oczach wiele z nich nabiera nowego znaczenia. Funkcjonujemy na styku przejścia od edukacji pouczania w kierunku edukacji umożliwiania.
Webquesty odkrywane na nowo
Jeśli myślimy poważnie o kształceniu kompetencji cyfrowych młodzieży, powinniśmy jak najszerzej wykorzystywać w nauczaniu metodę Webquest. Nie jako sztuka dla sztuki, ale w taki sposób, aby to uczniowie sami poznawali internet, przeszukiwali go, natrafiali na problemy i pułapki, a następnie odkrywali drogę do rozwiązania zadania. Korzyść z tego będzie nie mała, a poza tym metoda ta sprzyja też rozwijaniu współpracy w grupie i lepszej komunikacji.
Pora otworzyć szkołę
Polska szkoła powinna stać się centrum aktywności lokalnej. Wśród wielu postulatów, które są formułowane w ostatnich latach wobec szkoły, coraz częściej pojawia się oczekiwanie, by, oprócz edukacji dzieci w określonym wieku, przyjęła ona rolę centrum aktywności lokalnej lub rozwoju lokalnego. Czy to oczekiwanie jest na wyrost? Czy jego spełnienie nie będzie przeszkadzało w wywiązywaniu się szkoły z jej podstawowych zadań? I czy to rzeczywiście zadanie szkoły? Dlaczego warto, by szkoła pełniła funkcję centrum aktywności lokalnej?
Na początku była kropka?
Dzisiaj, 15 września, wypada edukacyjne święto kreatywności, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Czy to jest ważna data w kalendarzu ucznia? Może nie każdego, ale tych najmłodszych na pewno. Można bowiem powiedzieć, że gdy chodzi o dziecięcą twórczość, to rysowanie kropki jest to jedna z pierwszych umiejętności plastycznych - pojawia się między 12 a 16 miesiącem życia. Czy początkiem rozwoju talentu dziecka mogła być kropka? Wcale niewykluczone.
Jeszcze nigdy w edukacji tak wielu...
Zaniepokojony mitami upowszechnianymi na temat rzekomej szkodliwości tabletów w edukacji małych dzieci postanowiłem napisać coś w temacie edukacji mobilnej. A skłoniło mnie do tego pewne stwierdzenie znalezione w sieci: „Nie ma praktycznie żadnych danych, określających wpływ takich technologii na dzieci“, autorstwa Dimitri Christakisa, szefa Centrum Zdrowia, Zachowań i Rozwoju Dziecka przy Szpitalu dla Dzieci w Seattle (2013)*.
Mapa wolnej Polski nie jest wcale wolna
Kancelaria Premiera opublikowała właśnie piękną mapę Polski autorstwa Aleksandry i Daniela Mizielińskich. Każdy może dostać ją za darmo w wersji drukowanej, za pośrednictwem Poczty Polskiej. Można też ściągnąć wersję elektroniczną.
Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli
Praca z podręcznikiem, wykonywanie ćwiczeń, nauka słówek na pamięć – tak swoje lekcje języka obcego widzą gimnazjaliści. Co czwarty twierdzi, że zajęcia prowadzone są głównie po polsku. Nauczyciele przyznają, że głównym celem nauczania jest dla nich egzamin gimnazjalny. IBE przedstawił pierwsze wnioski z badania BUNJO.