Do różnorodnych zadań zlecanych przez samorządy innym podmiotom, niektóre władze lokalne nie tylko rozważają włączenie zadań związanych z edukacją, ale też wiele po prostu to robi. Powierzają prowadzenie szkół organizacjom pozarządowym, posiadającym doświadczenie w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Decyzje tyleż odważne, co kontrowersyjne.
Mówić do ludzi czy do naukowców?
Od wielu lat prowadzę zajęcia dla studentów z prezentacji publicznych (autoprezentacja), czyli uczę wypowiedzi publicznych w formie referatów, dyskusji, dyskusji internetowych, plakatów, esejów, e-portfolio itd. Zajęcia wymuszają na mnie ciągłe obserwowanie, douczanie się, zastanawianie się... nad komunikacją w różnych sytuacjach. Ciągle odkrywam coś nowego. Z perspektywy lat mogę śmiało napisać, że szeroko rozumiana popularyzacja uczy wypowiedzi... także naukowych. Wymusza i ułatwia odejście od rytuału i pomaga skupić się na sensie wypowiedzi. Ułatwia dostrzeżenie.. słuchaczy. Z całą pewnością naukowcy powinni próbować wypowiadać się poza swoim, wąskim gronem. Bo wtedy lepiej będą mówili i pisali... treści naukowe!
Każde dziecko jest badaczem
Czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej sprzyja uczeniu przyrody przez badanie? Jakie są, realizowane w Polsce lub za granicą, dobre praktyki w tym zakresie? Jakie metody i formy pracy z dziećmi wyzwalają w nich postawę badawczą? Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych wydali poradnik dla nauczycieli „Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna” i zachęcają szkoły do udziału w diagnozach trzecio- i piątoklasistów.
Kostki narracyjne
O kostkach w nauczaniu matematyki słyszało wielu, ale o kostkach narracyjnych? Idealnych przy nauce języków (w tym oczywiście, również języka polskiego)? Warto przyjrzeć im się bliżej – możliwości wykorzystania na zajęciach mamy wiele.
Kodowanie i muzyka
W edukacji wczesnoszkolnej zbyt małą uwagę przywiązujemy do praktycznej edukacji muzycznej dzieci. Podobnie dość lekceważąco jeszcze podchodzimy do nauki programowania – nie są odosobnione poglądy, że „prawdziwe” kodowanie należy zaczynać w gimnazjum (trudno się mi z tym zgodzić). Tymczasem muzyka i programowanie mają ze sobą wiele wspólnego – świetnie rozwijają już najmłodszych uczniów, ułatwiając rozumienie posługiwania się kodem, dzięki któremu zostaje osiągnięty określony rezultat, działanie.
Z komiksem na lekcji
Streszczenie, dialog, aranżacja zachowania postaci, dyskusja o komunikacie, mowa niezależna, czy nawet ćwiczenie interpunkcji - praktycznie wszystko można osiągnąć przy pomocy... komiksu. To uniwersalne narzędzie, za pomocą którego nauczyć możemy każdego języka.
Zwolnieni z teorii (2016)
Coraz więcej młodych ludzi angażuje się społecznie: Zwolnieni z Teorii to ponad 500 zrealizowanych projektów, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów osób! Zakończyła się druga edycja olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, w której licealiści i studenci w swoich zespołach wymyślili i wdrożyli projekt społeczny, odpowiadający na ważny problem ich lokalnej społeczności. W tym roku zrealizowano 500 inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów Polaków. W sumie w programie wzięło udział 11 tys. młodych ludzi, czyli blisko 60 proc. więcej niż w roku ubiegłym.