Tegoroczny powrót do szkoły to nowe wyzwania dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Zapewnienie wysokiej jakości edukacji, pełnej kreatywności i zabawy możliwe będzie, jeśli nauczymy się funkcjonowania w zmienionej rzeczywistości edukacyjnej. Do tego niezbędne nam będą technologie edukacyjne i zasoby, z których będzie można korzystać podczas nauki w szkole lub w domach. W ramach programu STEM Kindloteka do końca 2020 r. zostanie otwartych 35 nowych przestrzeni do nauki. Rusza także kolejna edycja zajęć online dla dzieci i dorosłych.

Szkoły i nauczyciele znajdują się obecnie w szczególnym momencie, w którym ich historyczne, podstawowe funkcje – dostarczania wiedzy dzieciom i młodzieży oraz stymulowanie rozwoju umysłowego – nie są realizowane już wyłącznie w placówkach edukacyjnych, ale coraz częściej poza nimi – m.in. w różnych instytucjach edukacyjnych czy kulturalnych. Pandemia jeszcze tylko uwidoczniła tę zmianę – gdy uczenie „szkolne” wiosną przeniosło się do domów (i tam spadło na barki rodziców) oraz – co istotniejsze – do internetu.

Pandemia obnażyła wiele mankamentów systemu edukacji. Niewątpliwie jednym z nich był fakt, że szkoła nie uczy tego, jak się uczyć. Większość uczniów i uczennic kompletnie nie wiedziała, jak się za to zabrać i często, bez wsparcia rodziców i bliskich, nie byli w stanie ruszyć z miejsca.

Albert Einstein, niezwykły umysł i gwiazda fizyki, ponad sto lat temu na pewno odkrył Wszechświat, a jego teoria względności – jak wykazują pomiary fal grawitacyjnych – wciąż jest aktualna. Potwierdza to książka dziennikarza naukowego – Rüdigera Vaasa, pt. "Po prostu Einstein. Genialne idee w prostych słowach". Może stanowić świetne wsparcie dla nauczycieli fizyki i uczniów zgłębiających tajniki tego przedmiotu.

Ten wrzesień jest po wieloma względami inny niż znane nam do tej pory. Pytania dotyczące względów bezpieczeństwa mnożą się, odpowiedzi wciąż brakuje. A do tego wydłużony czas, w którym uczniowie byli pozbawieni własnego towarzystwa. Czy łatwo w tej atmosferze zaczynać kolejny rok szkolny? Wszystko zależy od nas.

Pandemia wywołała spore zamieszanie w polskim szkolnictwie. Nauczyciele szkół publicznych pracując zdalnie zaczęli wykorzystywać alternatywne metody nauczania. Przyglądać się uważnie podstawie programowej, szukać alternatywy dla szkolnego podręcznika oraz sposobu na przykucie uwagi uczniów. Czy to właśnie alternatywne metody pozwoliły nam przetrwać ten trudny okres? Jak są one postrzegane przez rodziców i naczycieli? Czy po miesiącach zdalnej edukacji jesteśmy bardziej otwarci na wdrożenie nowych rozwiązań w polskich szkołach? W dniach 24-25 września odbędzie się X edycja Kongresu E(x)plory „Edukacje dla innowacji. Innowacje w edukacji”. Całe wydarzenie po raz pierwszy w całości będzie można oglądać w Internecie.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat
Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie