Od pewnego czasu funkcjonuje kolejne - ukute przez socjologów - określenie uczniów uczęszczających obecnie do szkoły. Mówi się o nim pokolenie 3F: fun, friends and feedback (zabawa, przyjaciele i natychmiastowa informacja zwrotna). Czy to jest dla nich najważniejsze?
Co zrobić, żeby uczyli najlepsi?
Żeby zrozumieć obecny świat nie wystarczy beczkę soli zjeść. Nauczyciele podejmują to zadanie. Dynamicznie zmieniający się świat stawia pedagogów i nauczycieli wobec nowych wyzwań oraz zadań, z którymi trzeba sobie jakoś poradzić. A może potrzebny jest dziś inny, nowy typ nauczyciela. Jakiego nauczyciela potrzebuje edukacja XXI wieku?
O ściąganiu
Staram się godzić tradycję amerykańską z europejską (chociaż europejskie mają bardzo różne oblicze) i polską (chociaż i tu wiele zależy od regionu). Wszystko się zmienia. Już i w Stanach Zjednoczonych nie można mówić o takiej etyce uczniowskiej i studenckiej, jak jeszcze do niedawna.
Ucieczka od futurofobii. W poszukiwaniu legitymizacji szkoły przyszłości
Problem edukacji, a tym samym ustroju systemu szkolnego oraz współdziałania wszystkich elementów uczestniczących w procesie kształcenia i kształtowania osób można i należy analizować z wielu perspektyw. Perspektywa określona przez tematykę VII Kongresu Obywatelskiego (Jaka przyszłość polskiej edukacji?) wynika z pytania o rozwój Polski i Polaków w XXI wieku i wymagane w związku z tym umiejętności oraz kompetencje.
Ocena prezentacji
Kamera w klasie pomaga analizować, doskonalić i oceniać proces uczenia się i nauczania. Stosowanie kart oceny, wypełnianych samodzielnie przez uczniów oraz Przedmiotowego Systemu Oceniania uwzględniającego rozwój osobisty ucznia, osiągany dzięki danemu przedmiotowi oraz poniższa karta (samo)oceny prezentacji są w mojej praktyce ściśle z sobą wzajemnie powiązane.
Programowanie wizualne dla każdego
Profesor Mitchel Resnick, który będzie w lipcu gościem konferencji Uczyć się będąc połączonym – 10. Światowej Konferencji Komputery w Edukacji, wymyślił program Scratch, aby zainteresować dzieci tworzeniem gier i animacji. Uważa bowiem, że jeśli zaczną się one bawić komputerami i programowaniem w młodości, będą w stanie w przyszłości twórczo wykorzystywać każdą technologię.
O dwujęzyczności w szkołach
"Bez znajomości języków obcych człowiek czuje się gorzej niż bez paszportu” – napisał Antoni Czechow. Trudno nie przyznać racji rosyjskiemu pisarzowi, zwłaszcza, że obecnie do wielu krajów możemy wybrać się nawet bez paszportu. Jednak bez znajomości języka obcego funkcjonowanie we współczesnym świecie jest dość trudne.