otwarta edukacjaNa świecie rozwija się niezwykły trend. Choć zasoby nauczania są często traktowane jako kluczowa własność intelektualna, coraz więcej instytucji i osób dzieli się nieodpłatnie swoimi zasobami wiedzy uznając je za tzw. otwarte zasoby edukacyjne (open educational resources). Centrum Badań Edukacji i Innowacji OECD prezentuje raport analizujący ten trend globalnej edukacji.

 

Image„Tipping Point” nabyłem kilka lat temu na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Jest to publikacja, którą powinien przeczytać każdy, kto zajmuje się komunikacją i edukacją społeczną. Mówi bowiem o tym, w jaki sposób małe, czasem nic nie znaczące zmiany powodują prawdziwe rewolucje w gustach konsumentów czy zachowaniach społecznych.

 

Kilkanaście miesięcy temu powstała prezentacja Karla Fischa i Scotta McLeoda "Did you know...?", która ze względu na swoją treść przyciągnęła na YouTube uwagę setek tysięcy internautów (zobacz: Kluczowe kompetencje, czyli czego nie uczą w szkole). W 2008 roku ujrzeliśmy polską wersję tej prezentacji wzbogaconą o polski kontekst i już obejrzało ją kilkadziesiąt tysięcy osób.YouTube

ImageNa całym świecie państwa inwestują lub deklarują, że inwestują w edukację, zwłaszcza w edukację z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz infrastrukturę. Z drugiej strony mamy do czynienia z nowymi trendami, które zmierzają do redefinicji pojęcia „uczenie się” w XXI wieku. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na projekt Learnometer.

 

ImageBycie sobą w grupie rówieśniczej, umiejętność wypowiadania swojego zdania i bronienia go, a jednocześnie współpraca czy współdziałanie w zespole i otwartość to cechy, które warto pielęgnować u młodych ludzi. Dzięki temu nabędą oni umiejętności przydatnych w dorosłym życiu, a i w szkole poradzą sobie lepiej zarówno z nauką, jak i w relacjach z rówieśnikami.

 

ImageCzy nauka i zabawa powinny być rozgraniczane? Oczywiście, ze nie. Maksymę „Uczmy sie, bawiąc“ znamy przecież wszyscy. Tymczasem Eliza Piotrowska w swojej nowej książce „A ja nie pozwolę nudzić wam się w szkole!“, przeznaczonej dla uczniów i nauczycieli szkoły podstawowej, odwraca ustaloną hierarchię i idzie krok dalej.

 

ImageZdaniem amerykańskich naukowców w 2010 r. ilość nowych informacji będzie się podwajać co 11-72 godziny. Steve Mills, wiceprezydent IBM, twierdzi że nawet będzie się to działo szybciej – co 11-24 godzin. Tymczasem obecne systemy edukacyjne nie kształcą umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z istniejących i powstających zasobów wiedzy.

 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie