Szkoła w zmianie (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kuluarach różnych edukacyjnych wydarzeń często można usłyszeć podczas rozmów o szkołach narzekania na szkoły średnie. Albo takie głosy, że o ile podstawówki dość mocno się ostatnio rozwinęły dzięki regularnym dopływom środków europejskich, to szkoły średnie pozostały w tej zmianie daleko za nimi. Jest to dość znaczące uproszczenie, bo szkoły są oczywiście bardzo różne, ale zmieniać się mogą wszystkie, jeśli tylko ich społeczność tego pragnie i realizuje. W kolejnym odcinku cyklu o oddolnych zmianach w polskich szkołach zaglądamy do I Liceum Ogólnokształcącego w Rudzie Śląskiej.

Dlaczego tam? Otóż szkoła ta jest dość znana ze swoich działań związanych z tworzeniem przyjaznych do uczenia się przestrzeni edukacyjnych co najmniej od kilkunastu lat (ich przestrzenie i związane z nimi pomysły dydaktyczne były omawiane m.in. w dwóch dużych międzynarodowych projektach Erasmus Plus – Eduspaces21 i Novigado). Ale nie tylko dlatego. Podczas wystąpienia na INSPIR@CJACH 2024 Izabela Wyppich i Ewa Chromik, nauczycielki I Liceum Ogólnokształcącego w Rudzie Śląskiej, przedstawiły swoją szkołę jako organizację uczącą się w oparciu o koncepcję stworzoną przez Petera Senge'a. 

Wspólna wizja, zespołowe uczenie się, mistrzostwo osobiste, świadomość modeli mentalnych oraz - najważniejszego - myślenia systemowego, wymagającego rozumienia szkoły jako schematu naczyń połączonych, pozwalają tworzyć przestrzeń sprzyjającą uczeniu (się) oraz otwartą na zmiany. Prelegentki podkreśliły wspólnototwórczą rolę organizacji, w jakiej jest miejsce dla różnych osobowości, ich sukcesów i potknięć, wszak w rozumieniu koncepcji naukowca nazywanego "strategiem wieku" nie występuje pojęcie doskonałości. Prezentacja została zilustrowana przykładami dobrych praktyk nauczycieli różnych przedmiotów, a także stałych, cyklicznych imprez, które wpisały się na stałe w harmonogram szkoły, kształtując ponadto jej obraz w środowisku lokalnym. Zapraszam do obejrzenia nagrania:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie