Nauczyciele zmienią szkołę (jeśli będą tego chcieli)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Potencjał edukacyjny i kreatywny polskich nauczycieli wydaje się być całkiem spory. Mają rozległą wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i bogate osobiste doświadczenia, którymi mogliby i powinni się dzielić współpracując z innymi nauczycielami. Z tym dzieleniem się i współpracą bywa jednak różnie. Czasami jest tylko bardzo powierzchowna i mało wzmacniająca. Ale są też dobre przykłady, że można stworzyć wspólny projekt, dzięki któremu wielu nauczycieli będzie razem pracować na rzecz oddolnej zmiany w szkołach.

O doświadczeniach nauczycieli z grupy Superbelfrzy pisaliśmy już wielokrotnie. Dziś chcielibyśmy przedstawić inny projekt – „Kreatywna pedagogika”, który realizowany jest w gdańskich szkołach przez grupę nauczycieli.

Jak liderzy tej inicjatywy napisali w swoim blogu bezpośrednią przyczyną powołania tego projektu była świadomość potrzeby zmian w szkołach. „Przemiany we współczesnym świecie, zmiany w kulturze i na rynku pracy wymuszają nowe nauczanie w szkole. Coraz częściej nauczyciele wyrażają bezradność w kontaktach z uczniami, którzy wydają im się „trudni”, nadpobudliwi i niechętni do współpracy. Uczniowie z kolei twierdzą, że szkoła jest nudna i odległa od prawdziwego życia. Pracodawcy krytykują anachroniczny, skostniały system oparty na bierności podmiotu, nie kształcący kreatywności. Potwierdzają to analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Wiemy, że w edukacji potrzebne są zmiany. Grupa nauczycieli zgromadzonych wokół projektu Kreatywna Pedagogika z przekonaniem podkreśla, że odnowa szkoły powinna nastąpić oddolnie i dobrowolnie. To sami nauczyciele stworzyli projekt dla nauczycieli.”

Istotą działania gdańskiej Kreatywnej Pedagogiki jest stała współpraca nauczycieli w grupach samodoskonalenia zawodowego. „Międzyszkolne zespoły wspierają się w codziennej pracy, doskonalą warsztat, omawiają swą praktykę. To dwa rodzaje grup: przedmiotowe – dla zainteresowanych nowoczesnymi metodami nauczania, i problemowe – dla tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę psychologiczną i pedagogiczną. Każdą grupę prowadzi przygotowany do tego i wcześniej przeszkolony lider – nauczyciel wybrany spośród gdańskiej kadry pedagogicznej.”

Dla nauczycieli organizowanych jest wiele szkoleń prowadzonych przez „ekspertów”. Ale nie zawsze ci eksperci dysponują porównywalną wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami pracującymi wiele lat w zawodzie. Dzielenie się nią i korzystanie z doświadczeń innych może prowadzić do poprawy jakości edukacji . „Zadaniem Kreatywnej Pedagogiki jest oddolna odnowa metodyki i relacji uczeń-nauczyciel we współczesnej szkole. Pragniemy uczyć się nawzajem, korzystając z wiedzy doświadczonych ekspertów i mądrych praktyków, jak uczyć lepiej i skuteczniej. Dla dobra ucznia, dla przyszłości, dla rozwoju naszego miasta…”

O tym, jak działa grupa gdańskich nauczycieli, opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2018 Krystyna Baryś, jedna z liderek tej inicjatywy, pedagog, pedagog-terapeuta, socjoterapeuta, oligofrenopedagog, mediator konfliktów z udziałem dzieci, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, wicedyrektor w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Posłuchajmy:

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie