Historie, które poruszają

fot. Stories That Move

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dniach 28-29 czerwca miałam okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi przez Anne Frank House Amsterdam i Anne Frank Zentrum Berlinie. Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej www.stroriesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką wychowania i dyskryminacji.

Stories that move to bezpłatna strona www z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego. Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy „tablicowej” jak i metodą odwróconej klasy.

Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma siedem wersji językowych, a wśród nich polską, dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama konferencji służyła ,między innymi wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym zaskoczeniem było dla mnie to, że zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy realizacji wymian, działań i projektów w oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły. Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną metodologicznie pracę z platformą. Ja osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi, które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.

W drugim dniu konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu, czyli dyskusji w podgrupach na wybrane przez uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka w budynku Blumental Academy, centrum szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy.

Koniecznie zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org i korzystajcie z tych zasobów. Polecam.

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie