W poszukiwaniu lepszych efektów uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Seminarium pn. „Neurodydaktyka - szansą na lepsze efekty uczenia się”, zorganizowane niedawno w CEN w Koszalinie, stało się okazją do przybliżenia nauczycielom znaczenia i zasady tej nowej dydaktyki XXI wieku. Jej zastosowanie w szkole powinno podnieść efekty uczniowskiego uczenia się. Spróbujmy ją zastosować na przykład organizując seminaria.photo: sxc.hu

Neurodydaktyka staje się dziś ważna dla coraz szerszego grona nauczycieli. Bierze się to przede wszystkim z potrzeby akcentowania indywidualizacji uczenia się i motywowania uczniów do niego. Jej założenia i zasady dydaktyczne są istotne dla wszystkich, którzy pragną osiągnąć wyższe efekty szkolnego uczenia się. A kiedy stanie się ona ważna dla oświatowych decydentów?

Seminarium - jest znaną nauczycielom formą studiowania na wyższych uczelniach i metodą nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych. Jest interesującą i aktywizującą metodą pracy pod kilkoma warunkami. Jednym z nich jest stawianie na samodzielność uczestników i proponowanie atrakcyjnego tematu. Neurodydaktyka jest takim ciekawym tematem dla tych, którzy zrozumieli jej piękno, znaczenie i wielkość. Ona dziś rośnie w siłę. Zrodzona 20 lat temu rozwija się i rozszerza, choć dla jej entuzjastów zbyt powoli.

Słowo seminarium ma kilka znaczeń. W okresie międzywojennym w Polsce tak nazywano zakłady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych i wychowawczyń przedszkoli. Na uczelniach wyższych oznacza formę zajęć dydaktycznych, prowadzoną w celu pogłębienia wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy oraz opanowanie jej naukowych metod. Udział studenta w seminarium, np. magisterskim, polega na samodzielnym opracowaniu wybranych zagadnień naukowych oraz uczestnictwie w dyskusjach nad nimi.

Seminarium - jako metoda nauczania jest zalecane w wyższych klasach szkoły ponadgimnazjalnej, w tym na zajęciach fakultatywnych. Polega na rzetelnym przygotowaniu tematu przez uczniów (uczestników) i jego zaprezentowaniu na forum oraz wywołaniu dyskusji uczestników. Wymaga odpowiednio wcześniejszego powiadomienia, przygotowania i ukierunkowania uczniów. Ich przygotowanie, po wspólnym ustaleniu tez prezentacji, terminu i planu seminarium, zwykle obejmuje:

  • zbieranie i gromadzenie niezbędnych informacji i materiałów,
  • przeczytanie odpowiedniej lektury, artykułów,
  • przygotowanie prezentacji - wystąpienia przed klasą i notatek.

Seminarium jest metodą aktywizującą. Ma sens, gdy wielostronnie aktywizuje uczniów (studentów, nauczycieli). Jest dobrą metodą pracy, gdy wywołuje pozytywną motywację, aktywizuje i angażuje myślenie, samodzielne poszukiwanie oraz budzi pozytywne emocje. Seminarium wymaga od nauczyciela (organizatora) przede wszystkim:

  • opracowania celów i planu seminarium (prezentacji i dyskusji),
  • określenia zadań (tematów) uczniów i ich ukierunkowania,
  • zapoznania się z odpowiednią literaturą i innymi środkami dydaktycznymi,
  • zaprogramowania sposobu i kolejność wystąpień uczących się.

Styl uczenia się wg neurodydaktyki

Styl uczenia się współczesnego ucznia (dorosłego także) powinien mieć osobisty, indywidualny charakter i być przyjazny ludzkiemu mózgowi, bo tylko wówczas można liczyć na atrakcyjność i skuteczność uczenia się. To właśnie może poprawić jakość szkolnej edukacji. Właśnie neurodydaktyka proponuje taki inny, interesujący styl uczenia się. Domaga się zasadniczej zmiany stylu uczenia się oraz innych dydaktycznych zasad i strategii uczenia się (nauczania). One już dziś w szkole się zmieniają, podobnie jak zmienia się edukacja, polska szkoła i świat cyfrowej epoki.

Stosowane dotychczas w szkołach zasady dydaktyczne odchodzą do lamusa, jak odchodzi tam tradycyjne szkolne nauczanie, oparte na słowie, czyli pogadankach, wykładach, opisach, tłumaczeniach, pokazach i wyjaśnieniach nauczyciela. Dziś trzeba przyjąć nowe reguły gry edukacyjnej i po pierwsze: poznać, zrozumieć i zaakceptować zasady neurodydaktyki - czyli dydaktyki XXI wieku.

Seminarium z neurodydaktyki zorganizowane przez CEN było pierwszym z planowanego cyklu dla zainteresowanych nauczycieli. Na początek podjęto następujące zagadnienia:

1. Edukacja uzasadniona neurologicznie.
2. Uczenie się przyjazne ludzkiemu mózgowi.
3. Główne obszary i adresaci neurodydaktyki.
4. Problemy neurodydaktyki jako edukacji przyszłości. (cdn)

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie