Postulaty efektywnego nauczania i uczenia się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła jest (powinna być) instytucją uczącą się. Ale żeby taką była, nauczyciele w tej szkole muszą nieustannie się rozwijać. Dobry nauczyciel to przede wszystkim ktoś, kto zdobywa (i chce zdobywać) wiedzę wraz ze swoimi uczniami.

Uczniowie nie potrzebują nauczycieli, którzy wszystko wiedzą i robią, ale autentycznych ludzi, którzy sami chcą się uczyć i rozwijać. Bo prawdziwy mistrz – nauczyciel – jest wiecznym uczniem. Te słowa przywołał Tomasz Szwed, nauczyciel matematyki z Zespołu Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu, trener w programie Szkoła Ucząca Się Centrum Edukacji Obywatelskiej, w wystąpieniu podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie.

Mówiąc o efektywnym nauczaniu i uczeniu się powołał się na cztery kobiety (Carol Dweck, Angela Duckworth, Jo Boaler, Danuta Sterna), które w swoich pracach i działaniach zaproponowały kilka istotnych założeń dla procesu edukacji, aby uczniowie i nauczyciel najwięcej z niego skorzystali.

Kształcenie i praca umożliwiają zmiany poziomu inteligencji. Nikt nie urodził się z niezmiennym poziomem inteligencji. Można się zawsze rozwinąć, jeśli tylko tego chcemy. To nastawienie jest kluczowe dla ucznia i musimy w szkole zrobić wszystko, aby dobre nastawienie do nauki umacniać.

Zapraszamy na wystąpienie Tomasza Szweda:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie