Pozwólmy dzieciom pisać!

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od pierwszej klasy szkoły podstawowej nauczyciele poświęcają dużo czasu na naukę pisania najmłodszych uczniów. Wyzwań stojących przed nimi i dziećmi jest oczywiście wiele. Odpowiedni chwyt, właściwe narzędzia do pisania, pisanie w liniach, mozolne wprowadzanie literek, łączenie liter, itd itp. Łatwo nie jest, o czym wie zdecydowana większość nauczycieli wczesnoszkolnym. Uczymy pisać, ale czy tak naprawdę pozwalamy dzieciom pisać?

„Pozwólmy dzieciom pisać” to tytuł publikacji prof. Małgorzaty Żytko. Zwraca ona uwagę, że w edukacji wczesnoszkolnej zbyt często koncentrujemy się na technice pisania, a za mało na konstruowaniu wypowiedzi. Zbytnio upraszczamy edukację w zakresie nauki pisania. Czy w szkołach nie koncentrujemy się zbytnio na gotowych schematach? Mamy zeszyt w linie i wymagamy, aby wszystkie literki były idealne. Ale czy to wspiera naprawdę rozwija umiejętność komunikowania się?

Można stawiać większe wyzwania dzieciom, pozwolić im bardziej swobodnie rozwijać pisanie. Na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 na naukę pisania w klasach I-III zwróciła uwagę Beata Skrzypiec z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Piasku, członkini nauczycielskich grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Od kilku lat stara się poszukiwać własnych sposobów rozwijania tej bezcennej umiejętności. „Moje dzieci piszą!” – Beata Skrzypiec opowiadała o swoim warsztacie i przedstawiła kilkanaście pomysłów na to, jak można pomóc dzieciom nauczyć się pisać i jednocześnie rozwijać kompetencję komunikowania się w języku ojczystym. „Trzeba coś pozostawić inwencji dzieci” – zachęcała Skrzypiec. Zapraszamy do obejrzenia jej wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie