Lekturowe memy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gimnazjaliści i powtórzenie wiadomości o lekturach... To może być połączenie dość wybuchowe. Jest jednak sposób, by zajęcia przebiegły w sposób ciekawy, a uczniowie, zamiast narzekać, zaangażowali się w pracę. Tym sposobem jest… tworzenie memów.

Czym są te całe memy? Tak w skrócie: obrazki, zdjęcia z dodatkiem dowcipnego hasła (zdania). Coś, co utkwi nam w pamięci, rozbawi, rozbudzi skojarzenia. Do ich przygotowania potrzebujemy komputera z dostępem do Internetu oraz głowy pełnej pomysłów.

Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej grafiki. Zaproponowałam uczniom, by wykorzystali własnoręcznie zrobione zdjęcia lub skorzystali z takich, które udostępnione są na wolnej licencji (radość moja nie znała granic, kiedy okazało się, że wiedzą i pamiętają skąd takowe fotografie pozyskać). Fotografię należało pobrać celem wykorzystania jej w dalszych działaniach.

Kolejnym elementem produkcji memów było znalezienie aplikacji, która pozwala na tworzenie grafik opatrzonych krótkim testem. Celowo nie wskazałam konkretnego rozwiązania, aby młodzi ludzie sami znaleźli i dokonali wyboru narzędzia pracy. Kiedy już wszyscy zdecydowali, z jakiej aplikacji skorzystają, przeszli do dodawania tekstu do wybranych obrazów.

Ostatnim krokiem było uzasadnieni, dlaczego taki a nie inny tekst został wybrany. Kolejni uczniowie zdradzali tytuły, które szczególnie utkwiły im w pamięci i wyjaśniali dlaczego (choć czasami przekaz był bardzo jasny). Lekcja minęła nie wiadomo kiedy. Uczniowie szczęśliwi i ja zadowolona. Myślę, że więcej zostanie w młodych głowach za sprawą takiego ćwiczenia, niż z bezrefleksyjnego czynienia kolejnych notatek.

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie