Jak podnosić poczucie własnej skuteczności u dzieci?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, ile dziecko jest w stanie wyciągnąć korzyści z edukacji szkolnej, wynika z jego wewnętrznej motywacji. Z tą w polskiej szkole nie jest najlepiej. Zbyt wielu nauczycieli oczekuje, że dziecko będzie podążało za nauczycielem i jego wywodem w ciszy i skupieniu. Podawczy styl nauczania nie sprzyja umacnianiu motywacji do nauki.

Czego potrzebuje dziecko w szkole? Po pierwsze potrzebne jest poczucie sensu i celu: po co się uczę i do czego się to mi przyda. Druga istotna rzecz to pewien zakres autonomii. Kiedy dziecko samo może zdecydować, że się uczy, czego, kiedy i w jaki sposób się uczę. Wreszcie – samosprawczość. To czy dziecko będzie nadążać za nauczycielem, w dużej mierze zależy od tego, jak nauczyciel będzie dostrzegał i wzmacniał rozwój talentów ucznia.

O tym, jakimi sposobami wzmacniać w dzieciach przekonanie „wiem, że potrafię” oraz dlaczego warto to robić, opowiada dr Łukasz Srokowski z Centrum Innowacyjnej Edukacji Navigo – trener, edukator specjalizujący się w innowacyjnych metodach edukacyjnych oraz tematyce wzmacniania skuteczności edukacji. Posłuchajmy:

Materiał filmowy powstał w ramach międzynarodowego projektu Steam4U z programu Erasmus+ mającego na celu podnoszenie poczucia własnej skuteczności u dzieci.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

(Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie