O edukacji dziś i jutro, czyli EduGadki

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak będzie zmieniać się edukacja? Minęło sześć lat od pojawienia się w sieci raportu pod takim hasłem, który napisałem z Witoldem Kołodziejczykiem. Przygotowaliśmy go z zamysłem, aby sięgnąć w daleką przyszłość (tak w perspektywie 10-20 lat) i spróbować opisać trendy oraz wyzwania, z jakimi przyjdzie się mierzyć polskiej szkole i uczniom w najbliższych dwóch dekadach. Czy przewidzieliśmy tzw. „dobrą zmianę” w edukacji?

Nie oczywiście, tego nie byliśmy w stanie przewidzieć w 2011 r., bo skupiliśmy się na trendach w edukacji, a nie na decyzjach politycznych, które są w zasadzie nieprzewidywalne i nieraz mogą iść pod prąd wszelkim trendom i logice. Raport mimo upływu czasu wydaje się być wciąż aktualny – wiele problemów czy wyzwań opisanych w nim nadal jest przed nami.

Dlaczego wspominam o raporcie? Ponieważ postanowili o nim przypomnieć redaktorzy nowej edukacyjnej inicjatywy EduGadki i do pierwszego odcinka zaprosili mnie, abym opowiedział o edukacyjnych trendach, sieciowaniu w edukacji, portalu Edunews.pl oraz reformowaniu szkół i rozwoju nauczycieli, odnosząc się także właśnie do tej publikacji.

„W EduGadkach rozmawiamy o edukacji. Chcemy inspirować, wspierać i dostarczać praktycznych porad, a nasze podkasty kierujemy do wszystkich zainteresowanych edukacją, w tym nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców uczniów. Zapraszamy do rozmowy postacie nietuzinkowe – przede wszystkim nauczycieli-praktyków, naukowców, ekspertów.” – napisali na stronie Jacek Staniszewski i Marcin Zaród, którzy są pomysłodawcami tych podkastów.

„EduGadki to spotkania z ludźmi pełnymi pozytywnej energii i pasjonatami, którzy będą się z Wami dzielić swoimi doświadczeniami i praktycznymi rozwiązaniami, wypracowanymi często w ciągu wielu lat pracy. W naszych podcastach będziemy unikali bezowocnego teoretyzowania, narzekania i politykowania.” – zachęcają redaktorzy.

Gdyby ktoś chciał posłuchać rozmowy – zapraszam na pierwszy odcinek:

Zachęcam do śledzenia EduGadek, w których pojawi się wiele ciekawych postaci polskiej edukacji. Kolejne odcinki już dostępne.

Gdyby natomiast ktoś zainteresował się tym, jak będzie zmieniać się edukacja, to raport z 2011 – wciąż aktualny – dostępny jest do pobrania bezpłatnie w sieci lub w serwisie Edustore.eu (pobieranie pod opisem publikacji).

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie