Pobożne życzenia rodziców

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyPo rozpoczęciu roku, w niewielkiej grupce mam, których dzieci chodzą do szkoły, spotykamy się wieczorem, aby odreagować początek roku szkolnego. Najpierw oczywiście rozmowa o finansach – bo ile kosztuje szkoła, wie tylko ten, kto ma dziecko w szkole. A jeszcze więcej, ten kto te wydatki przemnaża przez 2 lub 3… Ale nie finanse są akurat najważniejsze.
 
Zaczynamy kreślić idealny obraz szkoły, taki z punktu widzenia rodziców. Oto nasza lista życzeń – wynik swobodnej burzy mózgów we wrześniowy wieczór:
 
1.
dziecko przebywa w szkole w stałych godzinach, np. od 8.00 do 16.00; 
2.
w przerwie dostaje obiad;
3.
dziecko odrabia lekcje w szkole pod okiem kompetentnych nauczycieli, czyli takich którzy ewentualnie mogą coś jeszcze wyjaśnić i pomóc; 
4.
po lekcjach bierze udział w ciekawych, rozwijających zajęciach dodatkowych, kształcących praktyczne umiejętności;
5.
dziecko wraca do domu bez zeszytów i książek (nauka tylko w szkole) za to z wypiekami na twarzy opowiadając jak ciekawie minął dzień!; 
6.
dziecko uczą nauczyciele z prawdziwego zdarzenia...
7.
którzy mają świadomość, że mały (i duży) człowiek się uczy wielu nowych rzeczy, a kiedy czegoś nie wie, to znaczy, że nie robi im na złość, tylko potrzebuje czasu lub pomocy; 
8.
nauczyciele są zainteresowani uczniami, są dla uczniów życzliwi i sprawiedliwi; 
9.
uczą dzieci nie tylko wiedzy przedmiotowej, ale także jak się skutecznie uczyć, jak dobrze mówić, pisać, robić notatki, zapamiętywać; 
10.
nauczyciele zwracają uwagę na wszystkie zdolności dziecka;
11.
wspólnie opracowują profil zdolności i umiejętności, i nie dręczą w obszarach mniejszych zdolności; 
12.
budynek szkolny jest estetycznie urządzony, z dobrą informacją „gdzie – co – jest”; 
13.
szkoła jest nowoczesna, dobrze wyposażona w nowoczesny sprzęt komputerowy i oprogramowanie edukacyjne; na zajęciach nauczyciele i dzieci korzystają z tablic interaktywnych, laptopów, cyfrowych kamer, aparatów i dyktafonów; 
14.
nauczyciele i rodzice ustalają zakresy wzajemnej współpracy; 
15.
nauczyciele nie przerzucają odpowiedzialności za wyniki nauczania uczniów na rodziców; 
16.
podręczniki i inne książki szkolne są przekazywane kolejnym rocznikom (taniej) na kiermaszach wewnątrzszkolnych; 
17.
szkoła jest wolna od narkotyków, przemocy i strachu; 
18.
nauczyciele są partnerami rodziców w wychowywaniu ich dzieci i traktowani są z pełnym szacunkiem. 
 
Dalej rozmowa przechodzi na idealną prace, idealny stan pogody i idealnych współmałżonków. Ot, takie pogaduszki w letni-ale-już-prawie jesienny wieczór. Pomarzyć zawsze warto...
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie