Młodzież jako konsumenci informacji (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWorld Association of Newspapers oraz firma badawcza D-CODE opublikowały wyniki pierwszego etapu „Youth Media DNA” - badania zwyczajów konsumenckich młodych ludzi w odniesieniu do korzystania z mediów. Uzyskane dane mają służyć pomocą w prowadzeniu akcji edukacyjnych mających na celu podniesienie poziomu czytelnictwa prasy.

 

Punktem wyjścia realizacji projektu stał się problem malejącego poziomu czytelnictwa prasy przez młodych ludzi. Przeanalizowano zachowania młodzieży w 10 krajach (USA, Wielka Brytania, Serbia, Szwecja, Hiszpania, Republika Południowej Afryki, Liban, Japonia, Filipiny i Kolumbia), w każdym wybierając 10 rozmówców.

Celem badania była weryfikacja pięciu założonych hipotez dotyczących: stylu konsumpcji informacji; rodzaju informacji, jakimi najbardziej zainteresowana jest młodzież; znaczenia, jakie ma dla młodych ludzi informacja; sposobu, w jaki sposób informacja jest dystrybuowana w poszczególnych środowiskach - roli, jaką pełnią w tym cyklu szkoły, nauczyciele, rodzice; oraz tego, jak powinna wyglądać gazeta idealna z punktu widzenia młodego odbiorcy.

W oparciu o uzyskane dane można sformułować następujące wnioski:

- młodzi ludzie chcą korzystać z wielu źródeł informacji i tak też robią, chcą też być aktywni w zdobywaniu informacji,

- wśród swoich obaw względem mediów młodzież najczęściej wymienia niebezpieczeństwo manipulacji i cenzury, a także wpływu biznesu na media;
- coraz większe znaczenie w dostępie do informacji ma Internet, z drugiej strony media tradycyjne uznawane są ciągle za bardziej wiarygodne i rzetelne;
- wzrasta rola mediów elektronicznych, nawet w tych krajach, które mają kłopoty z dostępem dużej części społeczeństwa do nowych technologii; 

- rozwój nowych form komunikacji nie przekreśla znaczenia tradycyjnych mediów - w tym drukowanych czasopism;

- w krajach, w których większość społeczeństwa ma dostęp do Internetu, korzystanie z internetowych wersji gazet ma mimo wszystko stosunkowo niewielki zakres;

- wzrasta natomiast rola agregatorów newsów, takich jak na przykład Google News czy MSN News.

Więcej informacji na temat badania znaleźć można w oficjalnym raporcie, dostępnym w pliku pdf na stronie internetowej WAN.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat
Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie