Nie interesujemy się sprawami nauki i technologii?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWiadomościami naukowymi i technologicznymi interesuje się w Europie więcej osób niż newsami o sporcie, kulturze czy polityce. Ale Polska jednak jest jednym z sześciu krajów Unii Europejskiej, których obywatele najmniej interesują się sprawami nauki - wynika z nowego sondażu Eurobaromertu. Badanie objęło ponad 26 tys. obywateli Unii Europejskiej, w tym tysiąc Polaków. 
 
Nauka i technologia to dla Europejczyków temat godny zainteresowania - jest nim zaciekawionych (bardzo lub całkiem) czterech na pięciu respondentów. Większym zainteresowaniem cieszą się jedynie problemy środowiska (88% zainteresowanych) i odkrycia medyczne (82%). Okazuje się, że nauka jest tematem popularniejszym niż sport, którym interesuje się dwie trzecie badanych, kultura i sztuka (62% respondentów) i polityka (68%).

W UE odkryciami naukowymi nie interesuje się zupełnie co piąty obywatel, a w Polsce brak zainteresowania tą tematyką deklaruje co trzecia osoba.

Największy odsetek badanych czuje się dobrze poinformowany w dziedzinie problemów środowiska (78%), polityki (73%), sportu (68%), odkryć medycznych (65%). W kwestii nauki i technologii dobrze poinformowanych jest 61% Europejczyków. Gorzej wypada tylko tematyka kulturalna (59%).

Jeśli chodzi o Polskę, wyniki są słabsze: o nauce czuje się dobrze poinformowanych 52% osób, z tego 9% Polaków czuje się w tym temacie bardzo pewnie.

W jaki sposób Europejczycy angażują się w naukę i technologię? Jak wynika z badań Eurobarometru, 39% ankietowanych deklaruje, że przeznacza pieniądze na badania medyczne, takie jak poszukiwanie leku na raka, 13% podpisuje petycje lub bierze dział w demonstracjach np. w sprawach energii atomowej, biotechnologii czy środowiska, 9% bierze udział w debatach publicznych o nauce i technologii, a 7% angażuje się w działania organizacji pozarządowych związanych z nauką i technologią.

Sondaż pokazuje jednak, że wśród Europejczycy są również sceptyczni wobec badań naukowych. Ponad połowa badanych uważa, że naukowcom nie należy ufać w kontrowersyjnych kwestiach nauki i technologii, bo są oni zależni od pieniędzy z przemysłu. 16% respondentów nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

Jednocześnie połowa ankietowanych stwierdza, że pieniądze z prywatnych firm przeznaczane na naukę pozwolą na pełniejsze zrozumienie niektórych problemów. Ponad 50% badanych uważa też, że naukowcy z powodu swojej wiedzy, mają władzę, która czyni ich niebezpiecznymi.

Mimo sporego zainteresowania nauką i technologią, mieszkańcy Europy wykazują dużą wiarę w przesądy. Okazało się, że dwóch na pięciu Europejczyków wierzy w magiczną moc liczb. Najbardziej przesądni okazali się Łotysze i Czesi (60%), a najmniej - Finowie (21%). Wśród Polaków w magię liczb wierzy 48% osób.

Badania Eurobarometru są dostępne na tutaj (PDF) 
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie