Kamerą nie tylko rejestrujemy codzienność, za jej pomocą możemy opowiadać historie, zwrócić uwagę innych na ważne dla nas sprawy. Wiele filmów powstaje pod wpływem chwili, zgrywamy je na nasze urządzenia, a potem o nich zapominamy. Odkrywamy je po pewnym czasie czyszcząc dyski...
Klub Czterech Żywiołów
Żywe zaciekawienie i silne emocje budzą sprawy nieznane. Dzieci potrafią się dziwić, a ich ciekawość trzeba pielęgnować. Oto propozycja powołania „Klubu Czterech Żywiołów”. To nowy projekt przyrodniczy przygotowany na drugi semestr roku szkolnego 2013/2014. Jest kierowany do uczniów klas I-III.
Projekt przestrzeni do uczenia się i innowacyjnych klas
Projektowanie przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu wiedzy przez samych uczniów jest istotną, a mimo to często lekceważoną kwestią. Uczenie się przestaje ograniczać się do murów szkoły i uczelni, może dokonywać się niemal w każdym miejscu. Może się okazać, że szkolna przestrzeń nie sprzyja uczeniu się. Wydaje się wskazane, aby na nowo określić, zaprojektować i przemyśleć wykorzystanie przestrzeni szkolnej i uczelnianej w edukacji.
Jeden podręcznik?
Dotychczasowa ostra konkurencja na rynku wydawnictw edukacyjnych sprzyja powstawaniu ciekawych pomysłów, bogatej obudowy graficznej i technologicznej. Polskie podręczniki powstające w ostatnim okresie mogą śmiało swoją atrakcyjnością i poprawnością metodyczną rywalizować z najlepszymi wydawnictwami Europy.
Bez przełomu
Przełomu nie było, ale konferencja w Kancelarii Prezydenta RP wniosła nową wartość do dyskursu o narodowej edukacji. W centrum uwagi było młode pokolenie, a nie cyfrowa technologia z jej atrybutami. Wiemy już o niewykorzystanym potencjale młodych ludzi, o tym, że nie kształcimy innowacyjnego społeczeństwa, że brakuje profesjonalnego doradztwa zawodowego, że standardy kształcenia i doskonalenia nauczycieli nie odpowiadają na wyzwania dzisiejszego świata, i to, że Kongresy Obywatelskie oraz te organizowane przez IBE niewiele zmieniają w systemowych rozwiązaniach.
Droga Mistrzów Kodowania
Przez ostatnie trzy miesiące uczestniczyłem w pilotażowej edycji Mistrzów Kodowania. W ubiegły poniedziałek, w Centrum Nauki Kopernik, odbyło się uroczyste podsumowanie programu. Udział w przedsięwzięciu w naturalny sposób uruchomił szereg refleksji dotyczących edukacji. Podzielę się nimi wierząc, że mogą być one wartościowe dla osób związanych ze szkolną rzeczywistością.
Szkołę trzeba dziś wymyślić od nowa!
Szkoła – toksyczny związek od małego. Jak nie zabijać ciekawości? W środę 15 stycznia rozmawiałam w Klubie Trójki z panem Dariuszem Bugalskim o szkole, w której dzieci tracą motywację do nauki i o nauczaniu przyjaznym mózgowi. Oto moje refleksje po rozmowie w Klubie Trójki.