fot. Hour of Code

Godzina Kodowania to jedna z najpowszechniejszych na świecie inicjatyw promujących edukację informatyczną dla każdego. Zapoczątkowana została w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych i od początku była adresowana do uczniów, jak i dorosłych (w tym nauczycieli) na całym świecie. W tym roku, w dniach 7-13 grudnia do inicjatywy po raz kolejny przystąpiły miliony osób na całym świecie, w tym oczywiście Polacy - w naszym kraju zarejestrowano ponad 700 wydarzeń.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

W klasie trwa właśnie trzęsienie ziemi. Mieszkańcy miasta robią krok do tyłu, lokatorzy licho zbudowanych slumsów – dwa kroki, tylko wieśniacy stoją w miejscu. Młodzi ludzie przemieszczają się po sali z kartami w rękach, próbując zmierzyć się z wyzwaniami, przed jakimi stają mieszkańcy innych części świata.

fot. Fotolia.com

Od wielu miesięcy w polskim dyskursie pedagogicznym trwa intensywna debata dotycząca wizji szkoły na miarę XXI wieku. Zaryzykuję tezę, że mimo sporów odnośnie konkretnych rozwiązań dydaktycznych czy wychowawczych, w zasadniczych kwestiach zarysowuje się zgodność. Wiemy mniej więcej, czego potrzebujemy dla naszych dzieci.

fot. Anna Grzegory, Superbelfrzy RP

Mglisty listopadowy sobotni poranek. Budzik. Najpierw odzywa się mój, bo o dziewiątej zaczyna się Budzik w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi „Budzącej się szkole” w Łodzi – spotkanie nauczycieli i dyrektorów, którzy zmieniają szkołę, "odkrzesławiają", przełamują schematy.

fot. Fotolia.com

W przestrzeni publicznej nie ma poważnej debaty na temat edukacji. W dyskusji o szkole brakuje argumentów merytorycznych. Za to pełno jest emocji. To dziś już nie wystarczy. Najważniejszym teraz pytaniem nie jest, czy wygaszać gimnazja, ale jakiej edukacji potrzebujemy? Model masowej edukacji rodem z XIX wieku już się wyczerpał. W to miejsce poszukujemy nowej organizacji uczenia się, jako wynik rozwoju naszej świadomości.

fot. Fundacja Uniwersytet Dzieci

Klimat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia czuć już w powietrzu, tym bardziej, że już w listopadzie dekoracje sklepowe, reklamy telewizyjne, ulotki… o Świętach nam zaczęły przypominać. O tym szczególnym czasie możemy rozmawiać w klasie na różne sposoby. Czy na pewno już wszystko o nich wiemy?

fot. Stowarzyszenie CREO

Stowarzyszenie CREO zaprasza do udziału w seminarium pt. „Wolontariat w edukacji”, które odbędzie się 8 grudnia 2015 r. w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Seminarium adresowane jest do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów, przedstawicieli organizacji pozarządowych i instytucji społecznych oraz osób zainteresowanych rozwijaniem wolontariatu w systemie edukacji.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie