fot. Fotolia.com

Dzisiaj dzieci przewijają świat palcami na telefonach. Ale jeśli nie damy im narzędzi do tworzenia z komputerami, wychowamy użytkowników, nie twórców – zauważyła Linda Liukas podczas wystąpienia na konferencji TEDxCERN w październiku 2015 r. Urządzeń komputerowych w domach uczniów i w szkołach jest coraz więcej, ale czy są odpowiednio wykorzystywane? Czy jest jakiś sposób na to, żeby wykorzystać potencjał technologii w sposób bardziej kreatywny?

fot. Fotolia.com

Podobno nie nadążają za swoimi uczniami i powstaje między nimi coraz większa przepaść. Wśród spóźnionych w biegu za cyfrowym światem jest ich jeszcze sporo - przekonują szkoleniowcy rad pedagogicznych i dziwią się, że można nie znać i nie rozumieć nowych technologii. Ale czy rzeczywiście muszą? Komu i co mają w ten sposób udowodnić?

fot. NBP - K. Słomka

Wejście do skarbca i podniesienie 12,5 kilogramowej sztaby złota, możliwość sprawdzenia autentyczności banknotów i zobaczenia najstarszych polskich monet – to tylko niektóre z atrakcji nowo powstałego Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie.

(C) Edunews.pl

Nie licz na elementarz – ani jeden ani nawet trzy (do tzw. wyboru) nie dadzą dzieciom tyle, ile dają najróżniejsze narzędzia wymyślane przez nauczycieli, w tym gry i zabawy. One zdecydowanie lepiej angażują uczniów niż dołączane do elementarza lub skserowane szare karty pracy. Dzieci natychmiast dostrzegają różnice i proszą o więcej. Skąd brać pomysły? Choćby z bloga Zamiast Kserówki.

fot. Kulczyk Foundation

"Chcemy, by nasze dzieci były wrażliwe na problemy innych. Żyjemy w kraju, w którym niestety normą stała się wojna wszystkich ze wszystkimi. Taki model życia i dyskusji narzucają nam politycy. Róbmy wszystko, żeby nie dać się w to wciągnąć. Róbmy wszystko, by ta agresja nie przeszła na nasze dzieci” – podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Prawda, że teza odważna? Przecież jak świat długi i szeroki wszędzie wszyscy, co znają się na rozwoju młodego człowieka (a znają się wszyscy, bo na edukacji przecież wszyscy się znają) powiedzą: to niepoważna teza. A jednak, badania przeprowadzone od 2010 roku na 3000 dzieci w sześciu krajach Europy można podsumować prostym stwierdzeniem: gry mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój psychiczny i społeczny dzieci.

Fot. Fotolia.com

Ludzka pomysłowość jest cechą ważną i potrzebną. W szkole nie można jej hamować i ograniczać. Trzeba ją wyzwalać i dać szansę, bo jest elementem kreatywności. Warto promować działania edukacyjne, które stawiają na pomysłowość, oryginalność, jakość i kreatywność.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie