Sidebar

21
Cz, Sie

Wykonując z wielką przyjemnością swoje zawodowe zadania często odwiedzam różne szkoły i spotykam się z wieloma nauczycielami, którym niosę, jako, że piszę te słowa w niedzielę – cyfrowe błogosławieństwo. W tych placówkach spotykają mnie bardzo ciekawe, często „zabawne” sytuacje… Proszę mi wierzyć, wejście do każdej nowej placówki, to jak następna część – Indiana Jones i wielka niewiadoma. Dzisiaj opowiem Wam o przygodach z tablicami multimedialnymi, czyli „Indiana Jones i tajemnica tablicy”.fot. istockphoto.com

Pomocy naukowych nigdy dość… mam ich baaaardzo dużo, papierowych, a od paru lat coraz więcej interaktywnych. Gromadzę wszystko, co uznam za przydatne, stąd miejsca coraz mniej. Zauważyłam jednak, że praktycznie nie wykorzystuję ich wszystkich, o niektórych nie pamiętam, innych nie umiem już znaleźć.To chyba jest tak, że nie lubimy mieć zbyt wielu rzeczy posegregowanych w różnych szufladach, ponieważ w końcu i tak zaglądamy do tej jednej, jedynej, sprawdzonej przez lata szuflady i korzystamy z rzeczy w niej się znajdujących.fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Ogromną zaletą internetu, choć jeszcze nie zawsze dostrzeganą przez szkoły, jest to, że możemy współuczestniczyć w tworzeniu treści w sieci. Możliwość tę można wykorzystać na wiele sposobów w edukacji. Z jednej strony, gdy uczniowie wspólnie tworzą określone zasoby edukacyjne, z drugiej, gdy pracują indywidualnie i tworzą własne e-portfolio (czyli cyfrowe teczki). To ostatnie przynosi im długofalowe korzyści.CC-BY Kev_hickey_uk - Flick.com

Klasyczny papierowy podręcznik, stosowany od wieków praktycznie w niezmienionej formie, bardzo mocno zakorzenił się w naszej świadomości. Zaznaczmy jednak, że to, co dla nas dziś jest normalne, przez stulecia wywoływało podobne kontrowersje jak obecnie wdrażanie do szkół e-podręczników. Wynalezienie druku sprawiło, iż papierowe podręczniki przestały być źródłami elitarnymi i opuściły budynki bibliotek, stając się dostępne dla znacznie większej liczby ludzi. Dziś mamy okazję obserwować podobne zjawisko. E-podręczniki nie stanowią rewolucji, a tylko kolejny krok na drodze ewolucji w dostępie do wiedzy.photo: istockphoto.com

Pisanie książeczek łączy naukę z kreatywną zabawą, wykorzystuje naturalne predyspozycje uczniów. Może sprawiać autentyczną przyjemność, a jednocześnie posiada wiele walorów edukacyjnych. Uczniowie ćwiczą pisownię wyrazów, interpunkcję, utrwalają znajomość słownictwa i struktur gramatycznych w kontekście. Rozwijają wyobraźnię i uczą się w sposób praktyczny. Wzrasta ich motywacja do nauki, a napisane książeczki zachęcają do czytania.(C) Zooburst.com

Storytelling – opowiadanie historii – jest techniką oddziaływania na wyobraźnię i emocje odbiorców za pomocą opowieści lub metafory. Stworzenie historii jest umiejętnością komunikowania, która zaangażuje emocjonalnie słuchacza oraz wciąga w dialog, na długo zapadając w jego pamięci. Historie bowiem są idealnym narzędziem zapamiętywania oraz nauki. Wiążąc fakty w łatwy sposób można zrozumieć całość kontekstu. Oprócz tego opowieści pomagają zrozumieć zachowania, a także motywują, inspirują oraz działają kojąco. Duży ładunek emocjonalny pozostaje w pamięci słuchacza dłużej niż suche definicje oraz liczby.(C) Common Stories of Europe - Grundtvig Project

Dyktanda przygotowują, przeprowadzają, poprawiają i oceniają uczniowie samodzielnie. Uczniowie przygotowują zestaw dyktand z tekstów znanych, albo też przed przeprowadzanym dyktandem zapoznają kolegów z tekstem przewidywanym.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...
Jan napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Tylko USA, Chiny, Indie, Rosja i UE? A gdzie jest w rankingu największych potęg Japonia? Gdzie są Br...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Sześć rad dla nauczyciela na początek roku szkolnego
Ppp: Skoro pracuje najwięcej i najciężej, no to rażącą niesprawiedliwością jest że pracuje za darmo,...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Sprawdzanie matur jako wyzwanie współczesności
Tak 'sobie myślę' ('sobie' dosłownie, tak w ogóle to wciąż razi mnie ten neofrazeologizm, ale tu on ...
Najważniejsza sprawa: to UCZEŃ pracuje najwięcej, najciężej, za darmo, a w dodatku musi się zajmowa...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Nauczyciele to taki zajączek: chodzi o to żeby cały czas go gonić ale nie złapać go. Zewnętrzne ośro...
Jak zawsze mądra refleksja.
Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie