Tematem czystego powietrza można zajmować się i na zajęciach przyrodniczych i na społecznych. Ciekawym rozwiązaniem dydaktycznym będzie również uruchomienie projektów uczniowskich pod opieką nauczycieli różnych przedmiotów. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) na stronie www.wezoddech.ceo.org.pl udostępnia wszystkie potrzebne materiały, które pozwolą krok po kroku podjąć się tego ważnego zagadnienia w każdej szkole.
Wszystko zależy od nauczyciela
Można systemowo wprowadzać (narzucać) różne reformy edukacji w Polsce, ale ostatecznie wszystko zależy nie od rządzącego ministra, lecz od nauczyciela. Tego konkretnego nauczyciela, który wchodzi do klasy i staje przed uczniami. I uczy. Tego, jak uczy, nie zmieni ani krzykliwy minister edukacji, ani pseudoeksperci, którym się wydaje, że wszystko wiedzą, ani kurator, który ma ochotę wszystko kontrolować, ani nawet dyrektor szkoły ślepo posłuszny władzy oświatowej.
Jak ujarzmić mowę ignorancji?
Ignorancja stała się poważnym problemem społecznym, bo szybko się rozszerza i rodzi pogardę. Stajemy się coraz mniej wrażliwi na pogardę i mowę nienawiści. Pisze o tym wielu i pyta: Dokąd to zmierza? Co można z tym zrobić? Czy można się wyleczyć z mowy ignorancji? Dlaczego ludzie oswajają się mową nienawiści? Co mogą z tym zrobić nauczyciele i szkoła?
Nauczyciel Świata 2017
Tegoroczną laureatką międzynarodowego konkursu Global Teacher Prize 2017 została Maggie MacDonnell, nauczycielka z Kanady, która uczy młodzież (niemal dosłownie) w niewielkiej szkole na końcu świata, w Salluit nad Zatoką Hudsona w prowincji Quebec.
Jak kształcić do dojrzałości?
Szkoła powinna wychowywać dzieci na dojrzałych obywateli. Dojrzałych, a zatem będących w stanie podejmować decyzje oraz ponosić ich konsekwencje. Uczących się na błędach oraz posiadających wewnętrzną motywację do samodoskonalenia. Osoby, których atutem będzie wolna, niezależna, pomysłowa głowa. Ludzi, którzy będą w stanie zmieniać świat – myślących, dojrzałych, odpowiedzialnych.
Doświadczenia i eksperymenty w szkole
Jak sprawić, aby uczniowie zapamiętali treści, o których opowiadają im na zajęciach nauczyciele. Pewnie większość z nas zna stare chińskie powiedzenie przypisywane Konfucjuszowi: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Edukacja według podręcznika, gotowych scenariuszy i zeszytów ćwiczeń zazwyczaj jest mało efektywna. Warto pomyśleć o doświadczeniach i eksperymentach, które powinny towarzyszyć uczniom na każdym kroku. Jak zrobią i zobaczą – będą rozumieć.
Po co nam otwarta edukacja?
Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Z tej okazji Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza do rozmowy o tym, czym jest otwarta edukacja i jak stosować ją w praktyce. „Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji” to webinar, w którym można będzie wziąć udział już 28 marca br.