Skąd bierze się strach w uczeniu się? Niezależnie co uczeń mówi, w jego głowie rodzą się myśli i obawy: Skrytykują mnie (nauczyciel, koleżanki i koledzy). Zostanę negatywnie oceniony. Okażę się gorszy od sąsiada, najgorszy w klasie. Nie wierzę, że mi się uda. Ocenią mnie, że jestem niezdolny. Boję się ryzykować. Nie chcę podejmować żadnych wyzwań. Nie wiem, po co się tego uczę. Obawiam się, że popełnię błąd i odniosę porażkę…
Czy praca domowa jest potrzebna?
Najczęstszym pytaniem rodziców skierowanym do dziecka po powrocie do domu ze szkoły jest: Co masz zadane?. Następne pytanie, tylko już niewypowiedziane głośno, ale w myśli: Ile będziemy siedzieć nad lekcjami? Czy będę wiedzieć jak pomóc mojemu dziecku? Czy ma wszystkie materiały do wykonania zadań? Czy wzięło ze szkoły książki? Czy trzeba się będzie wracać do szkoły?
Nauka w lesie nie pójdzie w las!
Pod Białymstokiem, w lesie na obrzeżach miasta, powstaje nowatorska leśna szkoła „Puszczyk”. Jej stworzenie było możliwe dzięki otrzymaniu przez Fundacji trzy czte ry! pierwszego miejsca w programie społecznym „Zmieniaj świat. Budimex 50 lat” oraz grantu w wysokości 500 tys. złotych. We współpracy z grantodawcą postawiono już nowoczesny kompleks czterech pawilonów, które będą stanowić bazę szkoły.
Rozwijaj się w Pracowniach Orange
Wykorzystanie internetu na wsiach jest aż o 20% mniejsze niż w dużych miastach. Cyfryzację małych miejscowości wspierają Pracownie Orange, multimedialne świetlice fundowane i wspierane przez Fundację Orange. Właśnie rozpoczyna się w nich Tydzień Pracowni Orange.
Kreatywna potańcówka
Potańcówka (Dance party) to najnowszy zestaw łamigłówek, udostępniony w ramach inicjatywy edukacyjnej Godzina Kodowania z okazji Tygodnia Edukacji Informatycznej w USA (Computer Science Education Week – CSEdWeek), przypadającego każdego roku na początku grudnia, w tym roku w dniach 3-9 grudnia. Inicjatorem Godziny Kodowania jest Hadi Partovi z code.org, a motywem jego działania jest, że: Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science).
Baw się dobrze, czyli o znaczeniu zabawy w rodzinie
Wspólna zabawa sprawia, że rodziny są szczęśliwsze, ich członkowie stają się sobie bliżsi i są mniej zestresowani, a mimo to ponad jedna trzecia respondentów (38%) przyznaje, że trudno im znaleźć czas na zabawę ze względu na napięty harmonogram zajęć, zarówno rodziców, jaki i dzieci - wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Grupę LEGO.
Protest nauczycieli (okiem Gałczyńskiego)
Debata na temat możliwych form protestu nauczycieli budzi moją najszczerszą frustrację. Chciałbym o tym napisać rzeczowo, o poruszaniu się w zaklętym kręgu pomysłów: strajku, w którego powszechność nikt nie wierzy, i "lewych" zwolnień lekarskich podczas egzaminów, które budzą wątpliwości natury etycznej, a w razie sukcesu wcale nie gwarantują podwyżek, za to zapewniają niechybną wrogość szerokich rzesz rodziców. Ale to jeszcze nie dzisiaj. Chwilowo proponuję spojrzeć na temat okiem mojego ulubionego poety, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. A zatem...