Uczniowie szkół średnich często zadają nauczycielowi to pytanie. Czasami po to, aby wprowadzić nauczyciela w zakłopotanie, ale przede wszystkim chcą znać odpowiedź.
Mur komunikacyjny?
Komunikacja pomiędzy szkołą i rodzicami chyba ciągle kuleje. Z różnych przyczyn. Z jednej strony mamy do dyspozycji pełen zestaw narzędzi komunikacyjnych, żeby wspomnieć tylko e-dzienniki, telefony, e-maile, coraz częstsze serwisy społecznościowe, no i oczywiście spotkania i rozmowy w szkole. Z drugiej – zbyt rzadko je wykorzystujemy. A może i zbyt wąsko, zbyt sztampowo.
Mam w planie czytanie
Każdy z nas powinien dbać o własny rozwój. Nie tylko zawodowy, ale również osobisty. Co temu sprzyja? Planowanie! Lubię czytać. Chyba zawsze lubiłam (tak przynajmniej to pamiętam). Z ręką na sercu mogę powiedzieć, że nie zawsze lektury były przeze mnie pochłonięte w stosownym czasie, ale poza tym… spotkania z literatura sprawiały mi sporą przyjemność... I od lat szkolnych nic się nie zmieniło.
Ekoselfie, czyli nie marnuję żywności
Marnowanie żywności to poważny problem, który ma swoje konsekwencje etyczne, ekonomiczne i ekologiczne. Gdyby uratować wyrzucane corocznie na świecie 1,3 mld ton żywności, to moglibyśmy zlikwidować problem niedożywienia i głodu. Banki Żywności ogłosiły w mediach społecznościowych konkurs #Ekoselfie, którego celem jest promocja najciekawszych zdjęć użytkowników, prezentujących swoją aktywność na rzecz niemarnowania żywności. Konkurs trwa do 28 lutego.
Problem wagi ciężkiej
Otyłość i nadwaga dzieci i dorosłych jest problemem globalnym. Z danych opublikowanych w ub. roku przez czasopismo medyczne The Lancet wynika, że w 2018 roku liczba otyłych dzieci i nastolatków na świecie wzrosła do 124 milionów, a u 213 milionów odnotowano nadwagę. Polska nie jest tutaj „zieloną” wyspą. Tkwimy w głównym trendzie światowym i nic na razie nie zanosi się, abyśmy chcieli się z niego „wynieść”.
Aktywne miesiące
Nauka nazw miesięcy nie musi być trudna i monotonna. Stworzona przez nas spinnerowa gra nie tylko zaangażuje dzieci w wykonywane zadanie, ale również sprawi, że opanowanie nazw miesięcy i odpowiadających im liczb rzymskich zamieni się we wspaniałą zabawę.
Jak nas śledzą w Internecie
W 2019 r. obchodzimy 25-lecie pierwszego zamieszczonego w Internecie baneru reklamowego – zwracają uwagę eksperci Fundacji Panoptykon. Od tego czasu dane osobowe pod różnymi postaciami stały się nową walutą. Szacuje się, że wartość rynkowa ogółu danych przetwarzanych online na terenie Unii Europejskiej osiągnie do 2020 r. wysokość 739 miliardów euro[1]. Od kilku dekad różne branże (handlu detalicznego, turystyczna, dóbr konsumpcyjnych, mediów, telekomunikacyjna, bankowa, ubezpieczeniowa i inne) gromadzą i wykorzystują informacje o swoich klientach, a częściowo także wymieniają się nimi. Warto o tym pamiętać, a także zastanowić się, czy na pewno chcemy dzielić się informacją o naszym życiu.